11 november 2009

Marknadskommunikation

Hur kommunicerar man till marknaden?

IT-tjänstebolaget Tieto gjorde en stor omorganisation vid årsskiftet. I samband med detta bytte man namn från TietoEnator till Tieto och beslöt att investera en del i att profilera Tieto, med uttrycket "simply Tieto". Genom att minska på informationen i bolagsnamnet (ta bort halva namnet) ville man förenkla och samtidigt ladda namnet med mer exformation.

Den marknadskommunikation som valdes i Sverige handlade till stor del om att beröra potentiella kunder och medarbetare genom att beskriva vad Tietos lösningar bidrar med i vardagen. Informationen i annonser och dylikt var exempel på vardagssituationer där du nyttjar IT-tjänster som Tieto utvecklat - exformationen som kommuniceras med detta blir att Tieto är ett komplett IT-tjänstebolag som kan leverera en mängd olika typer av IT-lösningar till ett brett spektra av kunder.

Vad är viktigast - information eller exformation?

1 kommentar:

  1. Jag passar på den frågan så länge men tipsar istället om kampanjsajten: http://www.ivardagen.tieto.se. ;-)

    SvaraRadera