25 april 2010

Facebook - en övergående trend?

Är social medier som Facebook, Twitter och YouTube en övergående trend? Nä, tror inte det, va.

Enligt reklamblad från Telia i SDS igår, så har idag Facebook 400 miljoner aktiva användare världen över, varav 3 miljoner i Sverige. Varje dygn visas över 1 miljard videoklipp på Youtube. Närmare 20% av ledamöterna i Sveriges riksdag finns på Twitter.

Trots detta så finns det fortfarande ett stort motstånd i samhället kring social medier. Enligt artikel i tidningen Chef kring nyttjandet av sociala medier & Facebook på arbetstid, så tycker varannan europeisk chef att "medarbetarna inte ska få större frihet att använda ny teknik och nya sociala medier". Av kommentarerna på artikeln att dömma så är det fortfarande väldigt många som är skeptiska till värdet av nyttjandet av t ex Facebook. Är det konstigt?

Om vi går nästan två decennium tillbaka i tiden och reflekterar en stund över fenomenet World Wide Web så kanske man kan skönja en del likheter. Hur många var det inte som sa att "det där World Wide Web - det ska man inte hålla på med under arbetstid". När den första grafiska webläsaren kom 1993, Mosaic, så var det början på internets revolution. Men visst tog det många år innan World Wide Web spreds till alla. Men, är det idag någon som ifrågasätter World Wide Web och internets värde ...

Alltså, självklart är social medier här för att stanna. Men, det kommer att ta ett antal år till innan det har blivit accepterat av den riktigt breda massan. Om det är just applikationerna Facebook, Twitter och Youtube som finns kvar år 2020 - det vete tusan. Men helt klart är att 400 miljoner människor har vant sig vid att logga in på Facebook - det ska till en ganska mycket bättre applikation för att ändra beteendet hos alla dessa personer ...

Sist, man vet att ett fenomen är av stort allmänt intresse om det tas med i komediprogrammet South Park. Nedan klipp bekräftar att Facebook är här för att stanna - troligen minst ett decennium till ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar