Children Full of Life

Vad handlar livet om egentligen? Är det att spendera mycket pengar, att göra karriär och leva sitt liv genom positiva statusuppdateringar på Facebook. Eller handlar det om att ha nära relationer med ett antal/fåtal individer. Kanske både ock... ;-)

Jag sitter ensam på hotell Scandic Continental i Stockholm. Jag har varit ute och käkat med min bror på en liten vietnamesisk restaurang i närheten av Medborgarplatsen. Vi har pratat om livet, om både stort och smått... Tillbaka på hotellrummet bestämde jag för att kolla igenom ett blogginlägg jag sett igår från en av mina bloggfavoriter (Presentation Zen) - ett fantastiskt inlägg om dagens lärande organisationer. Det handlar bl a om hur Seth Godin ser på dagens skola, sir Ken Robinson´s numera kända TED talk om "education", en BBC dokumentär om hur utbildningssystemet fungerar i Finland, samt, det som jag tyckte var mest gripande, en serie på fem klipp om en klass med tio-åringar från Tokyo. (se första klippet nedan).

Dokumentären "Children full of life" visar hur en lärare agerar för att skapa en miljö för lärande.
Det som rör mig mest är hur tydligt man kan se på barnen hur de lär sig tillsammans med denne mästare - de lär sig saker som att vara lyckliga, att respektera sina klasskompisar, att känna medlidande, att våga ta konflikt, att våga prata om sina djupaste känslor samt att skapa förtroende.

De här klippen blev för mig en bekräftelse på att ledarskap i sin vackraste och ädlaste form utövas tillsammans med de barn vi har bland oss, antingen i rollen som förälder eller i rollen som lärare... nåt att tänka på när vardagsproblemen från jobbet får ta allt för mycket energi av oss...

Ha näsdukarna tillhands, det behövs:



Se resterande klipp på YouTube

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering