Mauro Scocco Magic7 Exformation Hits

Jag har i ganska exakt trettio år nu följt allt vad Mauro Scocco gjort i musikväg. Jag har alla hans skivor, från de första LP-skivorna med Ratata till den senaste solo CD´n. Enligt mig är Mauro den bäste artisten i världen någonsin. Objektivt sett så är ju det i mångas öron skitsnack. Subjektivt, för mig, så är det sant. Hur blev det så?
Jag var femton år gammal när Ratata´s första album släpptes i mars 1982. Sen dess har jag njutit av alla Mauro´s alster - och det har blivit några stycken (se fulla discografin här). Mauro och jag har på något sett gått i takt under alla dessa år i bemärkelsen att hans texter och musik alltid berört mig. Det har varit underbart att med jämna mellanrum få lära känna ett gäng nya fantastiska låtar från Mauro - att sätta på en ny skiva, lägga sig i soffan med låttexterna framför ögonen och bara "smälta ihop med" de nya låtarna - vilken njutning.

I nedan musikvideolista har jag plockat ut några av milstolparna i Mauros karriär. Jag börjar med megahiten "Sarah" (se tidigare recension) - en låt som i sin enkelhet har allt vid sevenEleven. Låten "Till dom ensamma" hör till en av de få låtar jag kan spela själv utantill på piano - en klassisk melankolisk glädje och sorg Maurolåt. Ratata´s "Jackie" är för mig Mauro´s nr1 genom tiderna - det kanske låter banalt. Abba-Frida gjorde duetten det vackraste som finns i "Så länge vi har varann". Till Lisa Nilsson skrev Mauro "Himlen runt hörnet", varför blir det alltid så. Mauro kan verkligen det här med att skriva texter som berör - hur det skulle vara "Om du var min" är ett bra exempel på detta. På Mauro´s senaste platta dominerar han igen med låten "Jag saknar oss" - ja visst var det vackert. "Kall stjärna" från 2005 är en riktig godbit på dansgolvet.

Enjoy, direkt från YouTube:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering