Hon fick Zlatan!

I tisdags kväll/natt läste jag ut boken "Jag är Zlatan Ibrahimovic" av David Lagercrantz. Det var inte en dag för tidigt. Av någon outgrundlig anledning har jag inte blivit färdig att läsa den förrän nu. Både frun och sonen har läst den, men inte jag. Jag fick mig ett rejält uppvaknande på ett ledningsgruppsmöte utanför München i förra veckan, då en finsk kollega, vi kan kalla honom Tommi, berättade om en av sina absoluta favoritböcker, "Jag är Zlatan... ". När han frågade mig vad jag tyckte om den (underförstått att jag givetvis måste ha läst den då han visste att jag bor/jobbar i Malmö) så fick jag trumpet erkänna att jag inte läst den, ännu... Men, nu har jag det. Den är ju helt magisk!

Jag har följt Zlatans karriär på hyfsat nära håll, utan att jag är nån fotbollsfantast. Jag minns en match på Malmö stadium för många år sedan nu, när Zlatan var ung och valpig. Jag var där med pappa. Troligtvis var det året då Zlatan fick sitt genombrott. Då var det många som tyckte han inte riktigt passade in. Jag tyckte redan från början att han var cool. Jag har dock alltid haft lite svårt för hans heta temperament, men efter att ha läst boken så har jag en annan förståelse och respekt för hur han har blivit den stjärna han är idag och hur han fått den stil han har.

Enligt mig (och troligtvis många andra) så beror Zlatans storhet på hans unika personlighet samt den passion han haft för fotbollen genom hela sin uppväxt och fram till idag (sen skadar det ju inte att han är stor och muskulös också)...:
Personligheten; en person som aktivt söker konflikter, som vill vinna till varje pris, som hela tiden söker kickar i livet kombinerat med en enorm tro på individen i laget, att alla har rätt till att vara sig själv, att vara olik det gängse.
Passionen; en person som tränat finter tusentals timmar hemma på gården i Rosengård, som tidigt fick lära sig att cykla själv flera kilometer till träningarna, som blev mer eller mindre utstött i flera olika Malmöklubbar, men som aldrig gav upp.

Jag är själv i många hänseende raka motsatsen till Zlatan, i varje fall avseende personligheten. Det gör att jag i flera partier i boken blir helt fascinerad av hur han tänker och hur han agerar. Jag känner att jag skulle vilja ha lite mer Zlatan i mig. Och vad gäller Tommi, min käre finske kollega och Bond-Cowboy, så förstår jag varför du gillar Zlatan... Ni skulle nog ha en del "justa stories" att berätta för varandra.

Om du inte läst boken. Gör det!... Nu!
Köp boken på adlibris eller bokus.

Några kända Zlatan-citat som är mina favoriter (se länk här med fler citat):
  • Först gick jag vänster, det gjorde han också. Sedan gick jag höger, det gjorde han också. Sedan gick jag vänster igen och han gick och köpte korv.”
  • Vad hon fick? Hon fick Zlatan.”
  • "Jag är Zlatan. Vem fan är ni?"
Det finns ju enormt med videoklipp via YouTube på Zlatan... jag fastnade för dessa:
1. Ett program jag helt missat - Renée möter cirkus Zlatan... lysande:


2. Zlatan top 10 mål (via ESPN):


3. Zlatan sparkar...:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering