Ett möte - att mötas

Vad karakteriserar ett bra möte, egentligen...?
Idag hade jag ett möte via "telefon/dator" med tre andra personer, som jag inte kände, där jag var sammankallande och hade definierat syftet med mötet. Ena personen hade problem med sin dator/telefon, så hon fick utnyttja chatten för att prata (lyssna kunde hon göra via datorns högtalare). Två personer som skulle deltaga dök inte upp. Trots dessa komplikationer så blev det ur mitt perspektiv ett riktigt bra möte... vad var det som gjorde att jag upplevde mötet som bra?

Jo, först och främst upplevde jag att jag lyckades förmedla det jag ville. Merparten av mötet handlade dock om att de andra personerna fick tid att ventilera vad de egentligen tyckte om det ämne jag tog upp. Slutligen lyckades vi i samförstånd konkludera vad som var viktiga nästa steg efter mötet. Man kan summera det som att vi lyckades med att mötas, vilket ju är det ett möte ska handla om.

Apropå att mötas, så tycker jag verkligen att Ansiktet lyckas med att paketera sina budskap (som i Äckligt, baby) på ett innovativt sätt, samtidigt som de gör snyggt designade musikvideos, här i "För Stor":



En blogg som jag följer är "Presentation Zen" som nyligen hade ett inlägg om "going analog on stage and the art of storytelling" - läs och njut av videoklippen av Flight of Conchards:
Flight of the Conchords bill themselves as "Formerly New Zealand's fourth most popular guitar-based digi-bongo a-capella-rap-funk-comedy folk duo." In the clips below what stands out is their naturalness, their self-deprecating nature, their body language, and their ability to simply and without complication engage with their audience as they paint pictures with their lyrics and subtle humor and use their guitars and wit to make visceral connections.

En sorts stand-up comedy framfört under formen av en gitarrduo - lite udda, kanske därför också väldigt framgångsrikt.

Förresten så håller jag på att "Business model Me" - en metod för att "reinvent personal business models". Coolt... I like! Den här typen av canvas använder man för att visualisera vad man vill uppnå:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering