Ylvis - Stonehenge och the Cabin

För någon vecka sedan såg jag för första gången komikerbröderna Bård och Vegard Ylvisåker, eller bara Ylvis, på TV-programmet Skavlan. Jag hade ingen aning om vem de var. Två trevliga norska gutter med en egen TV-show, visade det sig. De har i år även fått ett internationellt genombrott med musikvideon The Fox.

Jag "YouTubade" dem och märkte då att de gjort en hel serie med musikvideos. Jag tycker de är fenomenala. Varför då, undrar ni kanske?
Jo, de lyckas kombinera välproducerade musikvideos och bra låtar med helt absurda texter. Till att börja med så lägger man inte riktigt märkte till att det är något konstigt, för det låter så bra. Men, om man tar sig tid att lyssna ordentligt på texterna så inser man att de är ironiska, fräcka, absurda och helt enkelt fantastiska. Eller tycker man väl att det är skit. Jag hävdar med bestämdhet att det är genialiskt, exformativt och nyskapande... men så är jag ju också den som hävdar att Mauro Scocco är världens bäste artist genom tiderna...

Här, enligt mig två av de bästa musikvideosarna från Ylvis,  Stonehenge och The cabin. Vill man kan man kolla in deras YouTube-topplista också. Enjoy.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering