Vapnet heter våldtäkt - Kongo!

Jag läser då och då tidskriften Modern Psykologi. I numret "september 2013" så fastnade jag för flera intressanta artiklar. Framförallt en artikel som gör mig djupt upprörd. Den handlar om kvinnornas situation i inbördeskrigets Kongo - "Vapnet heter våldtäkt". Artikeln är faktiskt så obehaglig att jag egentligen inte riktigt vill läsa den klart...  jag tror det handlar om att jag inte vill fördjupa mig för mycket i historier som tar upp den oerhörda grymhet som fortfarande existerar bland oss människor runt om i världen. Det hotar mitt skyddshölje jag har byggt upp för att kunna fortsätta leva mitt normala liv här i trygga Sverige. Men, jag läser klart artikeln… 
Nedan är ett utdrag - en berättelse från en av de drabbade kvinnorna, Mama Masika:
Med ett knivblad mot sin vänstra kind och en pistolmynning mot den högra bevittnade Mama Masika hur de hackade upp hennes makes ben som kotletter. När hon bad för hans liv skar de av hans penis och frågade om hon någon gång tuggat tuggummi. Hon svarade "ja" och de sa "bra, då vet du hur man gör". Sedan skar de penisen i bitar som de tvingade henne att äta.- När jag grät och sa att jag inte klarar mer skar de upp min kind, säger hon och pekar på ärret som löper ner längs halsen.Efter det öppnade de makens mage och bröstkorg och tog ut alla inälvor.- De sa att jag måste samla ihop delarna av min man. När jag gjort det sa de åt mig att lägga mig på rygg i högen. Och så våldtog de mig. Det var så många män. Jag tappade räkningen vid elva. Det enda jag kunde tänka på var skriken från rummet bredvid. Mina döttrar ropade "Mamma hjälp". Jag förstod vad som höll på att hända och förlorade medvetandet.
Läs hela artikeln på Modern Psykologi´s hemsida.
Den här typen av historier är ju så grymma att man inte kan ta det till sig. Jag läser att det troligen varje år våldtas flera hundra tusen kvinnor i Kongo. Grymt och ofattbart… Jag undrar hur det kommer sig att jag inte har bättre koll på detta. Det verkar som att det sedan 1998 pågår "ett världskrig i Afrika med nio länder inblandade". Antal dödade fram till idag beräknas vara mellan 6 och 7 miljoner. Va f-n!
Det sägs att det startats en fredsprocess redan 2003 som leds av FN, men i det mineralrika östra Kongo har striderna fortsatt.

Jag har tagit beslutet att stödja ett av de mer välkända sjukhus som aktivt tar hand om dessa våldtagna kvinnor - Du kan också skänka pengar till Läkarmissionen som driver Panzisjukhuset i Bukavu (Välj ändamål: Panzisjukhuset).

Läs mer om vad som pågår i Kongo i denna välskrivna artikel från Läkartidningen.

Fakta Kongo:
  • Lika stort som Västeuropa.
  • 71,4 miljoner invånare.
  • Världens fattigaste land med en medelinkomst om knappt 1 USD per dag.
  • Har några av världens rikaste mineralfyndigheter av diamant, guld, koppar, tenn, kobolt, uran och coltan. Coltan finns i mobiltelefoner och gör trådlös kommunikation möjlig.
Från YouTube hittar jag följande om kriget i Kongo, från AlJazeera:


I Modern psykologi kan du läsa mindre obehagliga artiklar också, bl a om att kvinnor med tatuering upplevs som mer sexuellt villiga, att man med hjälp av ljudpulser som är synkroniserade med hjärnvågorna kan förstärka minnen under sömnen, att det numer finns en ätstörningsdiagnos som heter Ortorexi vilket handlar om en negativ fixering vid hälsosam kost i kombination med för mycket träning utan tillräcklig återhämtning. Jag får också lära mig mer om kopplingen mellan crossfit och ett traditionellt jägar/samlarsamhälle samt hur man i crossfit fördjupar det mentala förhållningssättet utifrån forskning inom positiv psykologi samt idrottspsykologi, en artikel handlar om en ny diagnos: "HSP" - Highly Sensitive Person - eller s k "orkidébarn" vilket är personer som är högkänsliga för sinnesintryck och samvaro med andra människor, en annan artikel  förklarar vilka psykologiska faktorer som kan ligga bakom att så många ser de döda gå igen...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering