Först Förstå… sedan Bli Förstådd

Igår kväll blev det färdiggrillad kyckling från ICA-Toppen med lite färdigpaketerad potatissallad. Till det unnade jag mig några små söta röda körsbärstomater. Jag funderade på det där uttrycket "Först förstå… sedan bli förstådd". Det är ju ordagrant Habit 5 (läs mer här) från min favvo-bok "Seven habits of highly Effective People". Dennis påstod att FRAMGÅNG handlar om att vara där du själv vill vara. Enkelt. Vilken härlig närvara han har, Dennis Westerberg [Återupplev honom här]. Förresten - gör ditt livshjul med jämna mellanrum… vilken "slice" är det du vill vidareutveckla just nu. Medan vi såg på Let´s dance så blev det faktiskt lite blandgodis. Jag visste ju att det var "persikohjärtanen" som var Mejas second favourite, men jag lyckades glömma dem trots allt. Det berodde antagligen på att jag blev "störd" mitt i godisplockandet av min nästan granne Mårten vilket gjorde att jag blev tillfälligt förvirrad. Det kan klart också bero på min EQ - möjligen var det känslohjärnan som kapade min förnuftshjärna så det blev tillfällig "interrupt". Well, det gäller att jobba med sin egen uppmärksamhetsträning så att man kan bli en ännu mer fokuserad ledare (läs mer från gurun Daniel Goleman här).
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om Meta-modellen. Om jag skulle generalisera så skulle jag antagligen utelämna något, alternativt förvränga det. Det gäller att inse att ytstrukturen inte är samma sak som djupstrukturen. Ibland kan man nå oanade djup, närapå exformativa djup. På Skavlan snackade Johan Olsson om att sluta på toppen - inga frusna verb där inte… Virginia Satir är en riktigt skarp kvinna - kongruent som få. Faktum är att Meta-modellen handlar om att "borra sig in i  någon annans karta" - att lyssna efter strukturen i språket, inte innehållet. När du coachar någon annan bidrar du mer till att driva en process framåt, även om du enligt ICF också som coach ska sträva efter att skapa medvetenhet hos din klient, dvs hjälpa den att förstå sin egen karta, eller som Stephen Covey uttrycker det:
The more deeply you seek to understand other people, the more you will appreciate them, the more reverent you will feel about them. To touch the soul of another human being is to walk on holy ground.
Jag måste erkänna att nånstans i slutet av Skavlan måste jag ha slumrat in i soffan. Det kan ha berott på två glas rödvin kombinerat med en "Tapasmix av spansk ost". Melvin väckte mig vid tolvtiden och undrade om det inte var dags att gå och lägga sig. Lyckligtvis hade jag inte några problem med att snabbt och ledigt genomföra tandborstningen och lite smidigt glida ner i sänghalmen. Nu blir du kanske nyfiken på om inte Milton var med på ett hörn. Jodå - jag vet att det är nödvändigt att vara specifikt vag då och då, vilket Björn Ranelid lyckats driva till fulländning. Jag skulle vilja avsluta med en metafor från "The Rose":
Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
lies the seed that with the sun´s love in the spring
becomes the rose
Metaforer är vackra… man kan lära sig mer om Metaforernas mystik den 13 april i Malmö, läs mer här.
Tack till Christina och Lotta på FlowPartner för "inspiration"…

Avslutningsvis - lite Richard Bandler:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering