13 december 2015

Reinventing organizations

Jag har ju tidigare bloggat en del om att vi är på väg ut ur informationssamhället och på väg in i nästa samhälle - som ännu inte fått ett namn eftersom vi är mitt uppe i detta paradigmskifte. Jag har kallat det för exformationssamhället, Dan Pink kallar det konceptsamhället, Troed Troedson kallar det för förståelsesamhället (understanding society) osv.
Frederic Laloux har forskat några år på denna nästa typ av organisation och har en del matnyttigt kring hur ledarskapet bör fungera för att optimalt stötta denna nya typ av organisation.

I sin bok "Reinventing organizations" beskriver Frederic vad som har varit karakteristiskt utifrån de olika samhällen vi haft hittills:

  • stamsamhället - som karakteriseras av att man erövrar och tar slavar. Kan ses som en vargflock, med den starke alfavarghannen i spetsen
  • jordbrukssamhället - som också karakteriseras av formella strukturer och hierarkiska pyramider. Bra exempel är katolska kyrkan och hur arméer förr var strukturerade.
  • industrisamhället - som mer karakteriseras av tävlingsfokus, fokus på vinst och tillväxt samt att driva innovation och införa kontrollsystem. Organisationen kan ses som en väloljad maskin där alla kuggar passar ihop.
  • informationssamhället - är mer kunskaps- och kulturellt driven. Fokus på att skapa motivation och att se alla inblandade parter som en del av familjen
  • "det-nya"-samhället - präglas av...
Ja, vad är typiskt för de nya organisationer som vi börjar se växa fram. Jo...
  1. "Self-management" - det finns ingen chef. Organisationen blir mer och mer komplex vilket får till följd att alla måste ta sitt ansvar. Styrningen sköts via en rådgivande process där man får råd av de med expertis och förankrar med de som påverkas.
  2. "Wholeness" - dags att släppa masken och vara sig själv fullt ut. Varje medarbetare förväntas bidra mer med "hela sig själv"... att visa även sina mer djupa sidor, använda sina feminina sidor och att våga vara emotionell, intuitiv och spirituell.
  3. "Evolutionary purpose" - se organisationen som en levande organism. Fokus för ledarna är att "lyssna" efter vart är vi som organisation på väg och "korrigera" riktning utifrån var energin skapas.
Företag som redan jobbar på detta sätt är Patagonia, Morning Star, Buurtzorg, Sun Hydraulics, Heiligenfeld, FAVI...
Nedan bild förklarar snyggt de olika faserna (bild via Google search)




Ytterligare lite fakta om varje fas (bild via Google search):



Det känns som att detta nya sätt att styra och leda organisationer kommer dröja något innan det har konkurrerat ut det gamla sättet. Men ge det 20-30 år så kommer vi antagligen ha vant oss vid detta nya som något naturligt...

Ett riktigt bra summerande klipp från Frederic via YouTube:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar