IQ + EQ => framgång i arbetslivet

Hur når man framgång i arbetslivet?

Det finns en hel del forskning som visar vad som krävs i arbetslivet för att nå framgång. En viktig förmåga för att klara av ett visst arbete handlar om att du behöver ha tillräcklig IQ - du behöver ha en "problemlösningsförmåga" som gör att du kan hantera de arbetsuppgifter som ingår i arbetet. Men... detta visar bara på att du har en förmåga att klara av en viss typ av arbetsuppgifter - det säger ingenting om hur du samarbetar med andra och hur du upplevs på arbetsplatsen.

En liten film som förklarar mer om begreppet IQ och hur du kan mäta detta - från Kandidata:



För att bli framgångsrik på jobbet behövs också ett antal emotionella förmågor (EQ). Dessa förmågor visar hur bra vi:
  • uppfattar och uttrycker oss
  • utvecklar och upprätthåller sociala relationer
  • klarar motgångar och utmaningar

En person med hög emotionell förmåga når individuell framgång genom att skapa:
  • mening
  • samarbete
  • glädje
  • effektivitet
  • resultat
  • lönsamhet
Forskning har kunnat påvisa att företag vars anställda har hög EQ är mer lönsamma än andra. Och eftersom EQ är en utvecklingsbar förmåga så finns det alltid möjlighet till ytterligare vidareutveckling.

Film som förklarar mer om EQ och hur du kan mäta detta - från Kandidata:


När du vill lära dig mer om att mäta eller vidareutveckla din EQ - kolla in EQ-bloggen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering