Inlägg

Exformation i musik

Exformation kan mycket väl överföras via musik. Som Tor Nörretranders beskriver det i sin bok "Märk världen": "Det centrala i musiken är inte ljudvågorna. Det centrala är att en kompositör/musiker omvandlar vissa själsliga tillstånd till ett mönster, som framkallar samma (eller andra) själsliga tillstånd hos lyssnaren. Det man bör intressera sig för om man vill förstå Bach eller Beatles är alltså inte så mycket vilken information som överförs med tonerna, utan vilken exformation som ledde till dessa toner, och därmed vilken exformation som tonerna framkallar hos lyssnaren ." Jag vill påstå att texter och tal har stora möjligheter att överföra exformation. Lägger man till musik så adderas ytterligare en möjlig nivå för att överföra exformation. Gör man slutligen en musikvideo så har man adderat till möjligheten att via rörliga bilder kommunicera ytterligare exformation - dvs musikvideos bör vara en av nutidens viktigaste kanaler för att överföra exformation . Ja

Exformation och sex

Vad är skillnaden på exformation och information? Information är det synliga i en kommunikation - exformation är det som förmedlas via den information som kommuniceras . Utifrån två aktuella händelser vill jag visa på skillnaden. Jag vill att du läser följande två namn och funderar på vad jag med detta har kommunicerat. 1) Tiger Vad får du för tankar och känslor utifrån detta namn? Hade det varit för ett par månader sedan så hade svaret varit; golf - framgångsrik - världsetta - underbarn - lyckligt gift osv. Efter senaste veckornas mediahysteri så är det snarare följande ord som dyker upp; otrohet - sex - chock - skandal - stackars fru&barn - skitstövel osv. Det synliga som kommuniceras är namnet Tiger ( informationen ), men det som egentligen kommuniceras är allt det du själv just nu associerar till det namnet ( exformationen ). 2) Erik Vad dyker upp i ditt huvud utifrån detta namn? Jag tänker på ord som; vinnare Idol 2009 - fantastisk sångare - världsartist - ödmjukhet -grym

Exformationssamhälle

Bild
Vi lever just nu i ett informationssamhälle - ett samhälle präglat av snabb IT-utveckling och tillgång till en enorm mängd information, t ex via internet. Vi är mitt upp i ett paradigmskifte i bemärkelsen att vi har tillgång till kunskap och information på ett helt annat sätt än tidigare. Men, det som håller på att hända är att informationssamhället, tack vare bredbandskommunikation , smart phones (som iPhone) samt sociala medier/applikationer , är på väg in i en mer exformativ fas , som jag snarare skulle vilja kalla exformationssamhälle . Nedan bild visar ett urval av alla de applikationer som idag finns och som kopplas till begreppet sociala medier eller Web 2.0 ( se hela OH-serien via slideShare ). Det alla dessa applikationer gör är att samla enorma mängder information för att därefter sålla bort stora delar av all denna information för att endast dela med sig av information som just du är intresserad av. Ett bra exempel på detta är ju Google search , vars uppgift är att utifrå

Kommunicera via mail

Bild
Jag gillar verkligen ordet exformation . Jag gillar att detta ord kan bidra till att förklara varför vi ofta missförstår varandra när vi kommunicerar t ex via mail. Betrakta bilden ovan (som lånats från bloggen it´s in my head ) - en person (kvinna) vill förmedla något via mail till en annan person (man) . När hon bestämmer sig för att skicka iväg ett mail så är hon i ett visst sinnestillstånd, hon vill förmedla någonting, hon funderar mer eller mindre på vilka ord hon väljer, hon tvingas sålla bort ganska mycket information - kvar blir ett fåtal bokstäver/ord som bildar någon form av mening. Dessa ord är själva informationen som kommuniceras till mottagaren via mailet. Mottagaren associerar friskt utifrån sina erfarenheter när han läser mailet, han läser mer eller mindre slarvigt, han försöker förstå vad avsändaren vill, han försätter sig slutligen i ett visst sinnestillstånd. Hur stor är sannolikheten att det som avsändaren hade i sitt huvud via några få bokstäver / ord har förfly

Everybody´s free To Wear Sunscreen

En låttext som enligt mig innehåller stora mängder exformation är låten Everybody´s free (To Wear Sunscreen) av Baz Luhrmann . Den innehåller ett stort antal s k sanningar avseende hur man bör leva sitt liv. Se och njut av musikvideon: Texter av den här karaktären kräver att man först har funderar igenom vad man vill förmedla. När väl det tilltänkta budskapet är klart, så återstår processen att välja ut de ord och meningar som bäst förmedlar detta budskap. Detta innebär ofta en bortgallring av stora mängder information. Slutligen nås ett resultat som är en komprimerad text som tydligt kommunicerar det tänkta budskapet. Exformation har producerats och finns tillgängligt att aktiveras för alla som läser eller lyssnar på texten. Texten är tydligen ursprungligen skriven av Mary Schmich i tidningen Chicago Tribune . Hon skrev den för att beskriva hur ett examenstal (commencement speech) skulle bli om hon nånsin fått möjligheten att hålla ett dylikt. Läs hela storyn på Wikipedia .

Exformation och design

Bild
Jag tänkte detta inlägg skulle handla om kopplingen mellan konst och exformation . På Facebook så hittade jag en studentgrupp från KTH, där vårens kurs i "Reflective design" var inspirerad av the concept of Exformation från boken "Märk världen" av den danske filosofen Tor Nörretranders. Intressant ... På YouT ube så hittade jag dessutom en videosnutt inspelad direkt från the exhibition i Maj 2009: Min reflektion av detta är att termen exformation definitivt är på väg att få fotfäste inom det svenska språket och bevisligen inom området reflective design ...

Kommunikation via vägskyltar

Bild
När vi kör bil så är det av yttersta vikt att vi snabbt kan ta till oss information om hur vi förväntas bete oss i trafiken. Lösningen på detta är vägskyltar . Viss information är så viktig att man har beslutat sig för internationellt att standardisera hur vissa meddelande ska se ut, t ex skylten för stopp-plikt, STOP! Syftet med vägskyltar är ju att kommunicera relativt stora mängder information på kort tid. Det har visat sig att "stiliserade" bilder med relativt liten mängd information är bra på att kommunicera stora mängder exformation till oss trafikanter. Det är alltså den explicita bortgallringen av information (stiliseringen) som är själva förutsättningen för de officiella vägskyltarna - alltså är vi som trafikanter mottagare till stora mängder exformation . Jag tycker personligen att skylten "Varning för djur - vildsvin " har blivit riktigt snygg!