Vad är meningen med livet?
Det finns inom NLP en modell där man”skiktar
hjärnan” i sex olika ”logiska” nivåer. De olika nivåerna kan användas som ett
hjälpmedel för att sortera tankar och skapa en helhet.
Enligt utbildningsföretaget Flowpartner:
”Nivåerna
är ett redskap att användas i många olika situationer. Vid stress, personlig
utveckling, problemlösning, organisationsutveckling osv. Man kan definiera på
vilken nivå man upplever att problemet finns. För att finna
förändringen/lösningen behöver man oftast gå upp 1-3 nivåer över där man
definierat problemet.”
Den högsta nivån handlar om att hitta sitt
eget syfte - sin mening med varför man går upp om dagarna. Det påminner mig om
en av de vackraste historierna kring att känna sammanhang – den om
”katedralbyggaren”.
I boken ”Den självläkande människan”
återger Sanna Edhin en historia om tre stenhuggare som arbetade med att hugga
stenar till bygget av en katedral. Alla tre var sysselsatta med exakt samma
sak, men när de tillfrågades om vad de höll på med blev svaren olika:
–
Du ser väl att jag hugger sten, svarade
den förste argt och med sura ögon.
–
Jag förtjänar levebrödet till mig själv
och min familj, blev den andres likgiltiga svar.
– Jag
bygger en fantastisk katedral, svarade den tredje stenhuggaren med ett leende
som strålade av glädje.
Det verkar helt enkelt som att vi
människor och vår hjärna mår bra av att hitta vårt eget högre syfte.
Inspirerat av utbildningsmaterial från
Flowpartner kring Robert Dilts neurologiska nivåer / förändringsnivåer, en
modell inom NLP:
Andlig
nivå / Högre syfte
Den högsta och djupaste nivån där vi
begrundar en handling i förhållande till de stora metafysiska frågorna. Varför
är vi här? Den andliga nivån leder och formar våra liv.
For
what?
”Jag har ingen mening”
Identitet
Min grundläggande uppfattning om mig själv
och vem jag är.
Who?
”Jag kan inte göra det där här”
Värderingar
/ Övertygelser
Uppfattningar vi håller för sanna och som
utgör grunden för våra dagliga handlingar. Föreställningar som kan vara både
begränsande och expanderande.
Why?
”Jag kan inte göra det där här”
Förmåga
/ Kompetens
Allmänna färdigheter och strategier som vi
använder i vårt liv.
How?
”Jag
kan inte göra det där här”
Beteende
De konkreta handlingar vi utför, oavsett
förmåga.
What?
”Jag
kan inte göra det där här”
Miljö
Där vi befinner oss. Det vi reagerar på,
världen omkring oss och andra människor.
Where
/ when?
”Jag
kan inte göra det där här”
Kommentarer
Skicka en kommentar