Inlägg

TED - Hans Rosling - Ted

Bild
Jag gillar TED . En organisation som har följande som sin vision: " Riveting talks by remarkable people, free to the world ". En svensk som lyckats väldigt väl inom TED är Hans Rosling , professorn i internationell hälsa vid Karolinska institutet. Hans har grundat stiftelsen Gapminder , som har följande vision: " unveiling the beauty of statistics for a fact based world view ". Gapminder skapades mycket för att sprida informationen som åskådliggjordes av programmet Trendalyzer. Hans Roslings son, Ola Rosling, är den som tagit fram programmet Trendalyzer , tillsammans med sin sambo Anna. Deras företag blev uppköpt för drygt två år sedan av Google som såg potentialen i verktyget. För att sluta cirkeln så är Olas son döpt till Ted. Enligt artikel i SDS 2010-03-28, är namnet valt för att hedra pappa Hans första bejublade framträdande inom organisationen TED, som skedde dagen innan Ted föddes. TED - Technology Enternainment Design. För mig kommunicerar denna organisati

Trendspanare Magnus Lindkvist

Bild
Igår var jag på ett frukostseminarie i Malmö anordnat av Talarforum med trendspanare Magnus Lindkvist (förresten utsedd till årets talare 2009). Han började sin föreläsning med ett citat från Talmud : "Vi ser inte världen som den är - utan som vi är." Detta kändes "familjärt" då det har starka kopplingar till tidigare inlägg på denna blogg kring schema, kartor & exformation ;-) Jag gillar verkligen att bli inspirerad av duktiga föreläsare. Magnus lyckades på 45 minuter dra "best of" tre trender som existerar nu; Entreprenörsskap , Stadsplaneten och Flynneffekten - ökad intelligens . Behagligt, reflekterande och roligt. Min egen reflektion efter seminariet är att det jag håller på att blogga om är en Mega trend (en förändring på 15-30 år) eller möjligen en Giga trend (en förändring på över 30 år). Nämligen det paradigmskifte som handlar om att gå från ett samhälle som styrs av information (IT-system & Internet, typiskt 1990/2000-tal) ti

Google-koden

Bild
Igår släpptes boken Google-koden skriven av Andreas Ekström . Den handlar om hur Google har kunnat bli en sån maktfaktor som det är inom internet-världen, beskriven med kärlek och fascination. Jag har läst förord och första kapitlet, via Adlibris , och jag gillar det jag läser. Läs det du med, det är riktigt läsvärt. I förordet skriver Andreas: "Boken visar hur Google på en gång målmedvetet och fritt sökande arbetar sig mot internets absoluta mittpunkt - för att dominera och äga den. Den skildrar Googles metodik för att göra sig solitärt och beroende av ingen alls ..." Han skriver också: "Det svåröversatta slagordet ¨Don´t be evil¨ upprepar Google så ofta det går. Gör inte elaka grejor. Var inte dum mot någon. Gör inte fel. Ett imperativ riktat inåt, men kanske också utåt. Google - för en schystare värld. All världens information sökbar och användbar. Har någon enda humanistisk vision i historien formulerats vackrare?" Jag är helt enig med Andreas att Google reda

Mobiltelefoni i Indien

Bild
Idag hade jag ett telefonmöte med en indisk kollega. Vi använde vår IP/Communicator-lösning via headset (ingen video idag) vilket fungerade utmärkt. En stund innan vårt möte skulle vara slut så hör jag hur hans mobiltelefon ringer. Han ursäktar sig och säger (på engelska ;-) - "Du kan ignorera mobilsignalen, det är bara min fru som ringer och meddelar att hon kör hemifrån. Hon lägger på efter två signaler." Efter en kontrollfråga från min sida så förklarar han att i Indien så är det praxis att ringa och meddela olika saker till personers mobiltelefoner utan att man svarar. Min kollega förklarar att det gör man för att det är billigt och att man inte ska slösa bandbredd i onödan. - "Jag och min fru bestämde i morse att hon skulle hämta upp mig efter jobbet så då ringer hon när hon kör hemifrån. Då vet jag att hon är här om ca 20 minuter. " I Indien nyttjar man alltså mobiltelefonin till denna typ av exformativ kommunikation . Informationen som överförs är tidpunk

Fredagsmys framför TV´n

Bild
Igår kväll var det riktigt svårt att välja program på TV. SVT1 och TV4 tycker jag lyckas väldigt bra med sina "fredagsmys" upplägg. I vår familj så är det Let´s dance som gäller från kl. 20.00. I reklampauserna så slår vi över till Så ska det låta , som är ett annat favoritprogram. Våra favoriter i Let´s dance är Claudia och Mattias - speciellt Mattias verkar ha tagit flera steg på den Maslowska trappan mot självförverkligande. Det var skönt att inte Willy gick till final, även om hans sköna personlighet har kommit fram allt mer under programmet. I Så ska det låta trodde jag att EMD skulle dominera, men det var istället Cookies ´N´Beans som stal showen - i motsats till EMD så känns Cookies ´N´ Beans som en grupp i samhörighet (jmf FIRO-modellen ). Kl. 21.00 så börjar ju Skavlan , så då får han vara prio 1 och Let´s dance prio 2. Jag tyckte inte Plura helt "gick igenom rutan" (hans kokainaffär är väl inte briljant) - däremot så var intervjun med Jens

Melodifestivalen 2010 - Anna Bergendahl

Bild
Jag vet varför Anna Bergendahl vann Melodifestivalen 2010. Hon kommunicerade mest äkta glädje av alla deltagarna. Visst sjunger hon fantastiskt och helt klart är låten väldigt bra, men skälet till att hon vann är att jag blir glad inombords av att titta på henne. Hon aktiverar äkta glädje hos mig hemma i TV-soffan genom sättet hon kommunicerar på scenen. Hon riktigt strålar och jag får en känsla av att " she is living her dream " som det heter på ren svenska. Sånt går hem hos oss hemma i stugorna - inte lika mycket i den internationella professionella juryn dock. Lärdom - ska du lyckas med din kommunikation (och aktivera riktigt mycket exformation hos mottagarna) - se till att du utstrålar passion och glädje. Ett klipp med Anna - bli exformerad ... Måste säga att serien " Cougar Town " har potential att bli riktigt bra - "40 IS THE NEW 20"

Pistkarta

Bild
- Ska vi ta Butter nu? - Är den röd eller svart? - Den är svart! - Ok, då tar vi den. I många sammanhang så finns det "kodad" information som är dold bakom vissa termer - för oss som åker slalom/snowboard så är det färgkodning av de olika pisterna; från grönt (lättast) till svart (svårast). För en som aldrig åkt utför betyder termen "svart pist" ingenting - för oss utförsåkare så kommunicerar detta begrepp allt från oro & rädsla till glädje & njutning ... Utifrån ovan resonemang så kan man dra följande slutsats: Om du vill kommunicera någonting så är det viktigt att klargöra om mottagaren "delar ett gemensamt sammanhang" med dig eller inte ( i ovan exempel: är mottagaren utförsåkare?). I fallet att mottagaren är utförsåkare så aktiveras exformation utifrån begrepp såsom "svart pist" - däremot om mottagaren ej är utförsåkare så måste du kommunicera betydligt mer information för att någorlunda samma exformation ska aktiveras (typ "en