Mobiltelefoni i Indien

Idag hade jag ett telefonmöte med en indisk kollega. Vi använde vår IP/Communicator-lösning via headset (ingen video idag) vilket fungerade utmärkt. En stund innan vårt möte skulle vara slut så hör jag hur hans mobiltelefon ringer. Han ursäktar sig och säger (på engelska ;-)

- "Du kan ignorera mobilsignalen, det är bara min fru som ringer och meddelar att hon kör hemifrån. Hon lägger på efter två signaler."

Efter en kontrollfråga från min sida så förklarar han att i Indien så är det praxis att ringa och meddela olika saker till personers mobiltelefoner utan att man svarar. Min kollega förklarar att det gör man för att det är billigt och att man inte ska slösa bandbredd i onödan.

- "Jag och min fru bestämde i morse att hon skulle hämta upp mig efter jobbet så då ringer hon när hon kör hemifrån. Då vet jag att hon är här om ca 20 minuter. "

I Indien nyttjar man alltså mobiltelefonin till denna typ av exformativ kommunikation. Informationen som överförs är tidpunkten för samtalet och vem som ringer. Genom att i förväg ha bestämt vad ett samtal betyder (dela ett gemensamt sammanhang) så räcker alltså en telefonsignal i mobilen för att veta att jag kommer att bli upphämtad av min fru om 20 minuter i korsningen utanför kontoret.

Snacka om billig & effektiv kommunikation.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering