Great by choice av Jim Collins
I Kontentan #340 så summeras boken " Great by choice - hur några företag blomstrar trots osäkerhet, kaos och (o)tur", skriven av Jim Collins samt Morten T. Hansen . Boken "redovisar slutsatserna i ett forskningsprojekt med syfte att undersöka vilka faktorer som är avgörande för hur ett företag klarar sig under osäkra tider. Ett antal framgångsrika företag valdes ut för studien och de jämfördes sedan med liknande företag som inte ahde lyckats." Min exformativa summering av Kontentans 8-sidiga summering blir såhär: De företag som valdes ut kallas för 10-gångersföretag, eftersom deras resultat var minst tio gånger bättre än branschindex. Hur utmärkte sig dessa företag då? Jo, "tre nyckelegenskaper utkristalliserades hos 10-gångersledarna: Fanatisk disciplin, empirisk kreativitet och produktiv paranoia . Dessutom fanns hos dem en ambition som attraherar på ett djupare plan; de vill åstadkomma något som är större och mer bestående än dem själva."