Inlägg

Hon fick Zlatan!

Bild
I tisdags kväll/natt läste jag ut boken "Jag är Zlatan Ibrahimovic" av David Lagercrantz. Det var inte en dag för tidigt. Av någon outgrundlig anledning har jag inte blivit färdig att läsa den förrän nu. Både frun och sonen har läst den, men inte jag. Jag fick mig ett rejält uppvaknande på ett ledningsgruppsmöte utanför München i förra veckan, då en finsk kollega, vi kan kalla honom Tommi, berättade om en av sina absoluta favoritböcker, "Jag är Zlatan... ". När han frågade mig vad jag tyckte om den (underförstått att jag givetvis måste ha läst den då han visste att jag bor/jobbar i Malmö) så fick jag trumpet erkänna att jag inte läst den, ännu... Men, nu har jag det. Den är ju helt magisk ! Jag har följt Zlatans karriär på hyfsat nära håll, utan att jag är nån fotbollsfantast. Jag minns en match på Malmö stadium för många år sedan nu, när Zlatan var ung och valpig. Jag var där med pappa. Troligtvis var det året då Zlatan fick sitt genombrott. Då var det många som

Hedin Exformation fyller 3 år

Bild
Idag fyller denna blogg 3 år - Grattis! I mitt första inlägg, den 8/11 2009, skrev jag: Jag har skapat denna blogg med syfte att reflektera kring termen exformation, både utifrån den rent vetenskapliga definitionen och utifrån ett mer vardagligt perspektiv. Ordet exformation "uppfanns" av den danska filosofen Tor Nörretranders och beskrevs utförligt i hans bok Märk Världen skriven 1991. Jag läste denna bok för tiotalet år sedan för första gången. I samband med att jag läste boken igen i somras så växte tanken fram att jag måste hitta ett sätt att marknadsföra detta eminenta ord för en något bredare publik. Därav denna blogg . Det har varit en spännande resa hittills. Jag är nog mest nöjd med att jag lyckats bibehålla energin och passionen för att samla ihop de videoklipp, böcker, seminarier och andra typer av texter som jag tycker resonerar med hur jag ser på effektiv kommunikation och ledarskap. Ordet exformation har fortfarande en bit kvar tills det är allmänt kä

Don´t you worry - Magic7

Bild
Astonishing... and magical... and exformative ... musicVideos. Worry Wolf Fame Try Skyfall Motivation If Blue

Manage the pain of change

Bild
I like condensed exformative blog posts about leadership, especially if they are about "organizational change management". So, I was very pleased when I found a link in my Intra to the post "How leaders can handle the pain of change ", written by Melissa Lanier in the Linked 2 leadership blog. Melissa states "Very quickly, the people in an organization can go from positive and committed to actively disengaged . Change will fail if it is executed by disengaged people who are going through the motions to collect a paycheck. Leaders must connect with people and communicate through the pain of change to drive commitment". She clarifies the 7 questions every leader must answer in order to properly handle the pain of change in your organization: Where are we going?  As a leader, you must paint the picture of where this change is going to take your organization.  Tie your change initiative to organizational vision and values so that all it makes sen

Moderna Mållgan goes IT

Bild
Det finns många sätt att marknadsföra sig på. Knowit har valt att via Computer Sweden och DI köra olika "serie-strippar" under temat "Dom kallar oss IT-KONSULTER". Jag tycker nedan strip - " Moderna Mållgan " är klockren;

SCARF - smörja sociala hjärnor

Bild
Jag gillar små modeller. Sprang på en för mig ny alldeles nyss i en artikel om hjärnan via chef.se : SCARF-modellen ( läs hela artikeln i chef här ). Jag citerar: För att nå goda resultat i en organisation är det därför helt avgörande att chefen förstår hur man bäst smörjer medarbetarnas "sociala hjärnor". Det menar Marie Ryd, vetenskapsjournalist och tidigare forskare vid Karolinska Institutet. Numera arbetar hon med prenumerationstjänsten Holone ( www.holone.se ), som informerar om just kognitiv och social neurovetenskap . Modellen SCARF står för: Status ( Status ) - handlar om att man som chef måste förstå hur man med enkla medel kan höja sina medarbetares status. Förutsägbarhet ( Certainty ) - handlar om att alltid, även under större förändringar, tydliggöra förväntningar och ha hög transparens på arbetsplatsen. Självständighet ( Autonomy ) - handlar om att lita på medarbetarna, eftersträva hög autonomi, dvs en känsla av att medarbetarna kan påverka sin egen s

Network leaders changing company tribes?

Bild
How do you perform change management in large organisations? How do you use the power of organisational tribes within large organisations? How do you boost the network leaders in a company? I have more and more come to believe that units of about 100-150 people are a reasonable size in order to be effective. Many companies have implemented their organisations using this size and the evidence for this "group size being effective" goes back to the ancient tribe societies many thousand years ago. In a large organisation with many thousand people - how do you really support these tribes ? When having identified the existing tribes, you should understand the value of using the tribe leaders within the company. Top management who are steering the company towards a new vision, making new strategies and rolling out transformation plans should always remember that the cultural change will still be headed by the tribe leaders. And, in all organisations you have persons that a