4 maj 2014

Bli lyckligare nu - forskning säger...

Jag kom över detta via Facebook för någon dag sedan:
"10 simple things you can do today that will make you happier, backed by science" (bild från brucerosenstein.com).

En kort summering:

1. Exercise more – 7 minutes might be enough

Flera studier visar att du mår bättre av att träna mer - så lite som 7 minuter per dag kan räcka...

2. Sleep more – you’ll be less sensitive to negative emotions

Våra hjärnor kräver att vi sover tillräckligt länge - då kan du minimera fokus på dina negativa känslor.

3. Move closer to work – a short commute is worth more than a big house

Vi tenderar att underskatta de negativa konsekvenserna av lång pendling till jobbet - se till att ha nära till jobbet.

4. Spend time with friends and family – don’t regret it on your deathbed

Att odla nära relationer gör att du mår bättre - däremot verkar ökad inkomst inte påverka lyckan.

5. Go outside – happiness is maximized at 13.9°C

Spendera tid utomhus regelbundet - det gör dig lyckligare.

6. Help others – 100 hours a year is the magical number

Att hjälpa andra är ett klockrent sätt för dig att må bättre.

7. Practice smiling – it can alleviate pain

Ägna dig med jämna mellanrum åt att tänka positiva tankar - du mår bra av att le.

8. Plan a trip – but don’t take one

Skapa förväntningar av en kommande semester eller något annat kul du vill göra - själva planerandet gör dig lyckligare.

9. Meditate – rewire your brain for happiness

Forskning visar att du genom att meditera regelbundet kan programmera om din hjärna till att må allt bättre.

10. Practice gratitude – increase both happiness and life satisfaction

Genom att föra dagbok över vad du är tacksam för blir du både lyckligare och mer tillfreds med ditt liv.

Avslutningsvis, ett aktuellt klipp från Dan Gilbert "The Science of Happiness: What Your Mother Didn´t Tell You":

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar