Feedback-trappan
Feedback är ett av de grundläggande verktygen för att kommunicera - därmed också starkt kopplat till var och ens personlighet. Det används t ex i arbetet för att hjälpa andra att fungera bättre . Syftet är att ge en person möjlighet att utveckla det han redan är bra på ytterligare samt att förändra mindre lämpliga beteenden genom att på ett tydligt sätt bli uppmärksammad på dessa. Det används också för att få en arbetsgrupp att jobba så effektivt som möjligt tillsammans. När man ger feedback är det viktig att tänka på bl a följande saker (summerat från UGL deltagarmaterial): - rikta feedback direkt till en person, gå inte omvägar - använd "jag" budskap , beskriv hur du ser på saken och vilken effekt det har på dig - ge så specifik feedback som möjligt och rikta den endast mot beteenden som personen kan göra något åt - ge feedback i rätt tid - ge lagom mycket feedback - be gärna personen du riktar dig till tala om hur han uppfattar vad du sagt. Lyssna noggrannt på de svar