Gratisekonomin - hur man tjänar pengar utan att ta betalt
I Kontentan nr 7/2010 beskrivs boken " Free -radikalt pris, ny ekonomisk modell" skriven av Chris Andersson , amerikansk journalist och chefredaktör för tidningen Wired . Boken beskriver gratisekonomin - hur man tjänar pengar utan att ta betalt. Boken beskriver bl a Google - det bolag som bäst symboliserar gratisekonomin, samtidigt som de tjänar grova pengar (en vinst på 4 miljarder dollar 2008). Google´s koncept handlar om att erbjuda en massa saker gratis men att tjäna pengar på några få - t ex smart sökords annonsering på nätet. Det som gör det möjligt att erbjuda tjänster gratis på nätet är ju att tekniken förbättras med en rasande hastighet - processorkraft, lagring (information) och bandbredd (kommunikation) - vilket får till resultat att kostnaderna minskar drastiskt för dessa tjänster. Ett exempel på detta är nättjänsten YouTube (Google) som kan erbjuda videofilmer med allt bättre upplösning utan att ta betalt. Google´s sökmotor är också gratis men svaren du