29 april 2010

Kontentan - effektiv kommunikation

Tidskriften Kontentan har som affärsidé att "välja ut och sammanfatta 20 aktuella fackböcker per år inom ledarskap, personlig utveckling, marknadsföring och organisationsutveckling. Varje boks viktigaste tankar och idéer sammanfattas på åtta lättlästa sidor och är alltid översatta till svenska. Böckerna sammanfattas av skribenter med fackkunskaper på området".

Varje nummer av Kontentan kräver att en bok på ett par hundra sidor komprimeras till åtta lättlästa sidor. Detta är ett ypperligt exempel på när exformation produceras.

Men, skribenterna måste vara duktiga för att lyckas "sålla bort" rätt information och skriva en summering som effektivt kommunicerar en "optimal sammanfattning" av ett par hundra sidor. Det är ju en relativt enkel uppgift att rent allmänt summera en bok på ett par hundra sidor, men att göra en "optimal sammanfattning" som täcker in bokens viktigaste tankar och ideér är betydligt svårare. Därför kan också Kontentan ta bra betalt för sina tjänster.

Jag gillar också hur Kontentan skriver ut sin slogan:

"Kncntrrd knskp".

Ytterligare ett exempel på att man kan bibehålla ett budskap i kommunikationen fast man "sållat bort" information. Samma marknadsföringsstrategi har Viking Line i sin nya reklamkampanj där de valt att bara behålla bokstäverna "NG LI". Vår hjärna ser vad det står ändå ...

För övrigt så har jag fått återkopplingen att det av vissa uppfattas som onödigt att äga en inomhusfontän - för dig som är av motsatt åsikt kan jag rekommendera de inomhusfontäner som finns presenterade i högerkolumnen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar