Exformation i förändring

Vad tusan är exformation egentligen?

Visst är det ett något akademiskt uttryck som dessutom "inte riktigt finns ännu", men jag kämpar på med min definition - snart så har jag i varje fall själv begripit vad jag menar...
Information är det som är synligt vid all kommunikation, medan exformation är det som "sållas bort" av sändaren innan han kommunicerar men exformation är också det som uppfattas av mottagaren utifrån den information som kommuniceras. Exformation som produceras och aktiveras är alltid kopplat till hur man "tolkar/filtrerar" information via sina personliga schema / kartor.

I alla förändringar så aktiveras enligt min uppfattning olika exformation hos mottagarna utifrån var i förändringskurvan man befinner sig (se bild hittad på internet). Den som vill "nå fram" i sin kommunikation bör tänka på att producera exformation som är i linje med mottagarnas förmåga att aktivera rätt exformation. T ex, om någon är orolig för att bli av med jobbet så är han/hon inte intresserad av att höra långa utläggningar om vilka nya mål arbetsgruppen ska jobba mot framåt i tiden.

Slutsats - som presentatör bör du förbereda ditt material, genom att producera exformation, på ett sätt som svarar upp mot dina åhörares förmåga att aktivera samma exformation.

Jag vill slutligen förmedla ett av de absolut roligaste klippen som finns på YouTube just nu - "Stavros Flatly" - Greek Irish Dancers - Britains Got Talent 2009" (gick ej att bädda in så klicka på länken)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering