Courage to Create Change

… var titeln på årets globala ICF coach-konferans som gick i Malmö 18-20 september. Jag lyckades signa mig som volontär (tack för det Magnus Fälth) och kunde tack vare det gå på flera av seminarierna - när jag inte fixade med "the social community", skrev ut konferensprogram, printade boardingcards osv.


Jag tänkte jag skulle dela med mig av några s k highlights:

Kelly McGonigal pratade om "Change your mind about stress". Jag gillar Kelly - hennes grundbudskap var "omfamna stress" istället för att se den som ett hot… läs mer här.

Myles Downey pratade om "Change, courage and enabling genious". Helt ärligt så lyckades han med att få publiken att "vilja hjälpa honom komma tillbaka på rätt spår". Det hjälpte dock inte - han verkade inte riktigt ha jobbat igenom sin föreläsning - det blev "för teoretiskt och tråkigt" - se YouTube-klipp här.

Alan Seale pratade via länk från staterna om "The Art of transformaction" - en kombo av transformational och transactional. Typ, lär dig något nytt - ta omedelbar action. Såg bara delar av detta seminarie och blev aldrig riktigt klok på vad det var som var nytt, men hörde av många andra att hans virtuella talk var uppskattat…

Margaret Greenberg pratade om coaching som en konstform och positiv psykologi som vetenskap - seminariet hette "Profit from the positive - 4 tools for the coach´s toolkit":

  • Quit being an expert - unna dig att vara en "Learner" som vågar misslyckas men inte ger upp i första taget
  • Put on an Explorers hat - genom att ställa frågor som skiftar perspektiv
  • Win Debates Against yourself - var tuff mot sig själv, t ex genom att förklara för dig själv: "Detta är inte sant eftersom…"
  • Recognize the Achoo! effect - inse att känslor smittar. Speciellt ledare har inte råd med att vara på dåligt humör. De bör jobba med att label it, take deep breaths, walk and talk, face it till you make it
Nova Terra (Sylviane Cannio och Julia Choukhno) pratade på temat "Dare to bond: It boosts change!". De lyckades med konststycket att genomföra en fantastiskt bra övning som visade på hur du kan skapa närhet och närvaro med din klient - genom att använda ögonkontakt. Härlig.

David Peterson från Google pratade om "Coaching leaders in turbulent times: Dealing with complexity, chaos and constant change".  Han var bra - pratade om att våga välja personer utifrån "greatest opportunity to learn" samt potentiella VUCA-ledare (Volatile-Uncertain-Complex-Ambigous). Han tyckte också man skulle våga "dancing on the edge" och pratade om "the development pipeline". Han tyckte att det ibland var bra att vara medioker - för att få andra att växa, samt att man måste våga "sub-optimize the parts to be able to optimize the whole system".

Nåväl… sammantaget kan jag tycka att detta var som konferenser är mest, dvs en härlig smältdegel av människor, nya upplevelser och insikter. För min del var det en insyn i en delvis ny värld - fast jag kände mig rätt snabbt hemmastadd här också...

Avslutningsvis, ett klipp från YouTube, Caitlin Walker pratar på TEDx om "Clean questions and metaphor models":

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering