Sju magiska år, 2009-2016


Idag är det SJU MAGISKA ÅR sedan jag bestämde mig för att starta denna blogg den 8 november 2009 - på tema kommunikation och ledarskap. Från början var jag tydligt inspirerad av termen Exformation, myntat av Tor Nörretranders i boken "Märk världen". På senare tid så har väl exformationsbegreppet förflyttats lite mer i bakgrunden, men visst finns det exformativa synsättet fortfarande kvar i mig.

Ikväll är fokus på presidentvalen i USA. Jag hörde precis att den gode Donald Trump har stämt delstaten Nevada för valfusk - han fortsätter överraska. Låt oss hoppas att "enough is enough" och att Hillary vinner, så att hon får chans att visa sina emotionella förmågor.

Vad har hänt det gångna året då?
Jo, man kan se en liten söt animerad film om Flow och läsa om "50 sätt att leva för att bli mer välmående och framgångsrik".  Du kan läsa om 10 övningar som forskning menar gör dig mer lycklig (om du nu har behov av att bli ännu mer lycklig än vad du redan är) samt en film som berättar hur Mindfulness får dig att må bättre. Du kan också läsa om IKIGAI - meningen med livet, samt vilka de 17 globala målen är enligt FN:
Vi är den första generationen som kan utrota fattigdomen och den sista som kan bekämpa klimatförändringarna
Om du vill så kan du lära dig mer om att vi är på väg mot "slutet på det välstånd" vi vant oss vid samt se ett TED talk där Johan Rockström förklarar mer om konsekvenserna av den globala uppvärmningen och vad vi kan göra åt det. Dessutom kan du läsa om hur vi föräldrar kan hantera våra barns tonårstid på ett mer konstruktivt sätt samt läsa om den s k "Happiness advantage".
Om jag fokuserar på att bli mer positiv i nuet, så fungerar min hjärna mer framgångsrikt. Och - om min hjärna fungerar mer framgångsrikt, så kan jag jobba hårdare, snabbare och mer intelligent
För att få en överblick över mina sju magiska år, så kolla gärna några av de gamla "födelsedagsblogginläggen":
från 6-årsfirandet November 2015
från 5-årsfirandet November 2014

Då ser jag fram emot sju ytterligare magiska år... hoppas du hänger med!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering