Petter Stordalen - glöm strategi!

Jag såg Skavlan igår och fick bland annat se Petter Stordalen tillsammans med Tove Lo och bröderna "Ylvis" (kända från monsterhiten "What does the fox say?").

Jag såg Petter intervjuas av Anna Hedenmo i programmet "Min Sanning" på SVT för ett tag sedan - en riktigt bra intervju. Jag ska ärligt säga att jag inte sett och hört så mycket av Petter tidigare. Min bild just nu är att han är fantastisk och att han står för en hel del grundläggande värderingar kring ledarskap som påminner väldigt mycket om det jag själv tror på. Jag satte mig och googlade lite på Petter. Då fick jag fram ett seminarie från Almedalen sommaren 2017 där Petter har ett samtal med Cissi Elwin (tidningen Chef´s VD och chefredaktör). Jag hittade också en summering av denna 45 minuter långa "show" i tidningen Chef´s artikel från 2017-07-07 - jag blev inspirerad (bild förresten från Chef).

Se min exformativa summering av deras artikel om seminariet här nedan -  Petter Stordalens syn på ledarskapstrender:


Kultur är inte magi. Kultur är bara hårt arbete...

Glöm strategi!
Det är
kultur och människor som skapar bolag

People, planet, profit


Chefer behöver den mänskliga egenskapen... 
      ... att nå in i medarbetarnas hjärtan
Robotar har inga hjärtan.

Anställ bara människor som är bättre än dig själv. 
Som har mod, energi och begeistring

den viktigaste ledaregenskapen en chef kan ha:
Genomförandekraft!”

Var lär man sig bäst ett språk?
På arbetsplatsen!
Som företagsledare har du ett samhällsansvar.

Hur får vi avkastning på en investering i människor på 40 miljoner kronor?
 Jo, genom minskad sjukfrånvaro!
Företag och succéer byggs av människor.



Här ser du hela klippet via Youtube från Almedalen 2017 - "Petter Stordalen om ledarskapstrender":

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering