Kolindkuren
Kontentan nr 309 (9/2010) behandlar boken Kolindkuren , skriven av Lars Kolind. Boken handlar om att framgång ofta är roten till misslyckande, hur framgång kan förvandla kreativa, flexibla organisationer till arroganta byråkratier . Lars Kolind menar att det är när man som företag firar sin framgång som arrogansens virus infekterar företaget . Företagets storlek, ålder och framgång förvandlar tillväxtkurvan till en dödsspiral. Ett företags framgång bygger nästan alltid på en eller flera unika fördelar som ger ett tillfälligt monopol. När räknenissarna tar över dunstar ofta passionen. Fyra grundläggande drag utmärker de organisationer som ständigt förmår anpassa sig till olika villkor och använda sin kunskap på nytt sätt. De har en mening som går utöver att bara ge vinst eller vara branschledande. Meningen är företagets överordnade syfte och existensberättigande. De bygger på partnerskap mellan ledning och medarbetare, de är inte motpoler. Meningen är att medarbetarna ska invo