17 oktober 2010

Google-koden av Andreas Ekström

I Kontentan #316 sammanfattas boken "Google-koden" av Andreas Ekström. Boken ger en inblick i hur dagens mest framgångsrika och spännande företag arbetar.
Redan i mars så läste jag första kapitlet av denna bok och gjorde ett blogginlägg om den.

Google är som Andreas skriver "ett företag utan motsvarighet. Tekniken är ny, så även strategierna, personalpolitiken, förvärvsambitionerna och marknadskommunikationen. Företagets projekt växer ständigt, vävs samman och förnyas".

Från hur Google startade:
"Googles skapare Larry Page, född 1973, och Sergey Brin, 1974, kom bägge från högpresterande akademiska familjer... De fann varandra på Stanford University, ett av världens främsta dataforskningsinstitut, och kom att samarbeta kring olika projekt nästan varje dag... De lånade ihop datorer och placerade dem seriekopplade i ett vanligt studentrum."

Om namnet:
" Idén till namnet kom inte direkt. Första förslaget var googolplex, en matematisk term för ett ofattbart stort tal. Det kortare ¨googol¨ står för en etta följt av hundra nollor, men riktigt hur det stavades var grundarna inte säkra på. Google, ett av världens i särklass mest kända varumärken, är alltså egentligen en felstavning."

Om Googles företagskultur:
"Googles kulturchef heter Stacey Sullivan... Hennes två uppdrag är att bevara Googles särskilda stämning och kultur och att rekrytera människor som fungerar i den. Så här beskriver hon sitt uppdrag: Google-kulturen ska vara informell, kreativ och obegränsad. Titlar är inte viktigt. Ingen ska behöva bli orolig eller irriterad om en fråga lyfts upp till en högre nivå än din."

Om rekrytering:
"Google har flera gånger rankats som nummer ett bland amerikanska företag ur ett arbetstagarperspektiv. Folk vill jobba hos Google och antalet ansökningar ser inte ut att mattas av... Rekryteringen är synnerligen rigorös... Det var tidigare inte ovanligt att en anställning föregicks av så många som tjugo intervjuer - och med vetorätt för samtliga inblandade. Numera ligger snittet mellan sex och åtta intervjuer.

Om utvärdering och mätbara mål:
"Ett komplicerat utvärderingssystem visar hur bra det går för var och en, vilka framsteg de gör, om de är top performers eller om det finns utvecklingsbehov. En gång var tredje månad sätter Googles anställda betyg på varann och lämnar skriftliga omdömen... Var och en förväntas stå för sina synpunkter och kunna motivera dem."
Om arbetstiden:
"Alla anställda på tekniksidan ... får efter godkännande av sin närmsta chef ägna 20 procent av sin arbetstid åt ett projekt. Det måste vara konkret, men det behöver inte generera intäkt. Däremot ska det vara nytänkande och egensinnigt. Flera av Googles mest uppskattade tjänster har kommit till som tjugoprocentsprojekt."

Om hur Google tjänar pengar:
"Googles pengar kommer nästan uteslutande från två annonssystem: AdWords och AdSense. Systemen har det gemensamt att annonsören oftast inte betalar för att synas utan för varje klick. Adwords visar annonser för den som har gjort en Googlesökning. Adsense gör varenda sida på hela internet till en potentiell annonsplats... Innehållet i annonserna matchas mot den egna sajtens innehåll."

Om Googles datacentraler:
"Idag har Google många miljoner datorer fördelade på minst trettio enorma datacentraler världen över... Ett av de mest uppmärksammade datahusen ligger i Oregon, i närheten av Portland. Anläggningen täcker en yta stor som två fotbollsplaner. Luftintagen till de kraftfulla kylaggregaten är fyra våningar höga... Det behövs också billig elektricitet. Den ska enligt företagets miljöpolicy komma från icke-fossila bränslen."
Om förvärv:
"Google har ungefär 150 miljarder kronor i kontanter, redo att användas. Eric Schmidt, Googles vd, framhöll på sensommaren 2009 att företaget ska köpa ett företag varje månad."
Om Googles filosofi för framtiden:
  • Fokusera på användaren, så ordnar sig allt annat.
  • Det är bäst att göra en sak riktigt bra.
  • Snabbt är bättre än långsamt.
  • Demokrati på webben fungerar.
  • Du ska inte behöva sitta vid skrivbordet för att få ett svar.
  • Du kan tjäna pengar utan att göra något ont.
  • Det finns alltid mer information att hitta.
  • Behovet av information känner inte till några gränser.
  • Du kan vara seriös även om du inte är klädd i kostym.
  • Fantastiskt är helt enkelt inte bra nog.
Ja, vad ska man säga ;-)
Det är spännande tider vi lever i - låt oss se varthän Google kommer att föra oss. Jag väntar med spänning på det ögonblick då Google inser att informationen inte är det viktigaste, utan exformationen ...

Köp boken på Bokus eller Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar