25 mars 2010

Google-koden

Igår släpptes boken Google-koden skriven av Andreas Ekström. Den handlar om hur Google har kunnat bli en sån maktfaktor som det är inom internet-världen, beskriven med kärlek och fascination.
Jag har läst förord och första kapitlet, via Adlibris, och jag gillar det jag läser. Läs det du med, det är riktigt läsvärt.

I förordet skriver Andreas:
"Boken visar hur Google på en gång målmedvetet och fritt sökande arbetar sig mot internets absoluta mittpunkt - för att dominera och äga den. Den skildrar Googles metodik för att göra sig solitärt och beroende av ingen alls ..."

Han skriver också:
"Det svåröversatta slagordet ¨Don´t be evil¨ upprepar Google så ofta det går. Gör inte elaka grejor. Var inte dum mot någon. Gör inte fel. Ett imperativ riktat inåt, men kanske också utåt. Google - för en schystare värld. All världens information sökbar och användbar. Har någon enda humanistisk vision i historien formulerats vackrare?"

Jag är helt enig med Andreas att Google redan har lyckats ta över stora delar av vårt gränssnitt mot internet, t ex via Google search, YouTube, Gmail, Google Chrome, Google Maps, Picasa, Buzz osv. Deras vision att göra "all världens information sökbar och användbar" är ju rätt så visionär och de har redan lyckats med en hel del för att gå mot visionen.

Men, det som verkar vara en viktig del av Googles framgångskoncept är att ha jobbat värderingsstyrt redan från början avseende rekrytering av personal samt avseende de förmåner som ges en anställd. Jag tror många chefer, ledare och medarbetare kan få sig en rejäl tankeställare av att läsa denna bok, inte nödvändigtvis för att boken är väldigt välskriven utan snarare för att Google är ett så anmärkningsvärt fascinerande bolag. Läs gärna första kapitlet här ...resten får du läsa efter du köpt boken.
Vill du lära dig ännu mer om Google och vad som händer framåt kopplat till begreppet exformation, läs mina andra blogg-inlägg på temat Google ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar