Assertiv kommunikation

Assertiv kommunikation är en metod för att ta till vara på sin självkänsla vid en diskussion, enligt svenska Wikipedia.
Min analys av begreppet assertiv kommunikation är att det kan och bör användas som måttstock rätt ofta, speciellt vid analys av hur olika parter kommunicerar i en "konfliktsituation". Om du inte har förmågan att bibehålla en assertiv kommunikation så är det väldigt svårt att kommunicera effektivt. Jag tycker också man ska reflektera allmänt över hur man kommunicerar på arbetsplatsen. Finns viljan till att kunna uttrycka och utbyta känslor på ett ömsesidigt, öppet och moget sätt samt att även bli respekterad för sina känslor?
Hur man kommunicerar är kopplat till var man befinner sig enligt de tre faserna i FIRO-modellen; Tillhöra, Rollsökning och Samhörighet/Öppenhet. Jag kan personligen göra reflektionen att i den globala organisation jag själv tillhör så är det ganska ovanligt med grupper som befinner sig i Samhörighet/Öppenhet och därmed råder också ofta en brist på assertiv kommunikation. Globala ledare bör fundera på hur man i olika grupperingar kan säkerställa att kommunikationen blir så assertiv som möjligt ...
Slutligen, ett informativt klipp från YouTube om assertiv kommunikation:
Enligt mitt sätt att se på hur man bör inreda sitt hem, så kommer allt fler hushåll köpa en inomhusfontän inom de närmsta tre månaderna. Allt för att säkerställa en exformativ kommunikation i hemmet...
Kommentarer
Skicka en kommentar