Personal Knowledge Management

Varför bloggar jag?

Delvis för att jag gillar själva processen - jag uppnår en form av Flow tillstånd (se tidigare blogginlägg). Men, jag bloggar också för att skriva av mig och på det sättet öka min kunskap inom det område jag valt att skriva om (bild förresten från go.webassistant.com). Jag kom över en presentation (se nedan) som sammanfattar mina skäl till att blogga väldigt väl. Tänk vad skönt när någon annan redan har skrivit ner (paketerat & producerat exformation) de tankar man själv har om ett ämne ... tack Gisela ;-)


Presentation nedan hittade jag via bloggen Mindspark - en blogg jag förväntar mig läsa ofta framgent. Presentationen är skriven av Gisela Jönsson och handlar om "Personal Knowledge Management - praktiker och verktyg för att bygga en personlig lärmiljö."

Läs och lär:


Min intuition säger mig att PKM har starka kopplingar till termen exformation. To be continued ...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering