Inlägg

Att hålla tal

En av de mest exformationskrävande insatser du kan göra är att förbereda ett tal till ett högtidligt tillfälle, t ex ett bröllopstal till din bästa kompis eller ett tal till en omtyckt medarbetare som ska sluta. Den process du går igenom för att förbereda ett tal handlar ju primärt om att samla all information som du tycker är relevant kring personen ifråga, och därefter försöka sålla bort så mycket som möjligt av denna information för att bara ha själva essensen kvar - de ord som du sen berättar för att kunna kommunicera en viss mängd exformation, någonting som berör åhörarna. Du har ofta inte möjlighet att dra långa berättelser från början till slut utan det är viktigt att snabbt hitta den optimala informationsmängd som behöver kommuniceras för att försätta så många som möjligt av åhörarna i den sinnesstämning som händelsen handlar om. Ta exemplet: - Micke, minns du Kreta -97? Den information som kommuniceras är rätt så knapphändig, men för Micke så aktiveras en massa minnen och en v

Ordlös verbal kommunikation

Kommunikation mellan människor handlar i stort om en vilja att förmedla något till en annan människa. Verbal kommunikation kan ske "ordlöst" om man i förväg har klargjort ramarna för kommunikationen. Ett exempel kan vara när du är på väg hem från en vän och den personen vill att du ska ringa och berätta att allt gått bra med hemresan. Om du då bestämmer att du istället ringer om något inte gått bra, så innebär det att du faktiskt kommunicerar genom att inte ringa, dvs utan att du överför någon information så kommunicerar du. Det du kommunicerar är då exformation - du förmedlar till din vän att resan gått bra genom att inte ringa. Detta förutsätter att du har möjlighet att ringa - det är troligtvis delvis därför som mobiltelefoner är så populära. Genom att man har möjlighet att ringa om något negativt inträffar, så betyder ofta ett uteblivet samtal att allt är bra ... En slutsats av detta är att ju kommunikationsintensivare samhälle vi lever i, desto mindre information behöv

Professor Hans Rosling

Professor Hans Rosling använder enorma mängder statistik kring hur människor mår runt om i världen, trycker in all denna information i ett användarvänligt datorprogram som på ett väldigt pedagogiskt sätt presenterar olika trender inom global hälsa. Är han fenomenal på att sortera och summera information eller är han egentligen fenomenal på att producera exformation? Faktum kvarstår att det han gör är enastående ... missa inte hans senaste föreläsning publicerad på TED.com

Kommunikation om våra relationer

Alla däggdjur kommunicerar om relationer via kroppsspråket (enligt Tor Nörretranders via "kroppsrörelser, ofrivilliga spänningar i muskler, förändrade ansiktsuttryck, tvekan, växlingar i tal- eller rörelsetempo, övertoner i rösten och oregelbundenhet i andhämtningen"). Många människor har dock "glömt" hur viktigt kroppsspråket är i vår kommunikation - vi tror att informationen är det viktiga i ett samtal. En extrem av detta är sjukdomen schizofreni , en psykisk sjukdom som karakteriseras av "bristande förmåga att kontrollera sina egna själsliga processer och sin egen vilja". Schizofrena fattar ofta en utsaga mycket bokstavligt. "Om man till exempel säger till en schizofren att han borde hålla huvudet kallt och inte förivra sig, så riskerar man att han stoppar huvudet under vattenkranen," skriver psykologen Bent Ölgaard. Enligt Nörretranders så har schizofrena "problem med exformationen. De kan inte gissa sig till vilken exformation en utsaga

Idol 2009 - vinner Tove eller Erik?

Ikväll är det dags igen - Idol 2009 . Alla prognoser pekar på att det står mellan favoriten Erik och utmanaren Tove. För att våga gissa på vem det blir som vinner så kan det vara värt att reflektera en stund över hur vi tittare röstar - handlar det om vem som sjunger & uppträder bäst eller handlar det om vem som berör oss mest? De senaste avsnitten känns det som att Erik har dominerat på scen, men berör han oss lika mycket som Tove? Förra veckan tyckte jag personligen att Tove gjorde ett riktigt bra framträdande - trots det fick hon ganska hård kritik av Anders. Det syntes tydligt på Tove att hon inte riktigt kunde hantera detta, mycket riktigt "bröt hon ihop" lite grann bakom kulisserna och fick "sminkas om" innan hon skulle ut på scenen igen. Denna typ av icke verbal kommunikation berör oss, då vi alla kan relatera till den besvikelse och smärta som Tove upplevde. Dessutom så är ju Tove fenomenal på att kommunicera bredbandigt (röstläge, blickar, kroppssprå

Medvetandets bandbredd

Visste ni att medvetandets bandbredd är ca 40 bit per sekund? Men, våra sinnen skickar kontinuerligt information till vår hjärna motsvarande över 11 Megabit per sekund (varav ögat sänder ca 10 Megabit och huden ca 1 Megabit per sekund). Var tar all information vägen? Våra hjärnor är konstruerade för att hela tiden sålla bort stora mängder information för att ha kvar endast en ytterst liten informationmängd som skapar det tillstånd vi kallar för vårt medvetande. Vårt medvetande är alltså output från hjärnans realtidsexformationsproduktion. Tor Nörretranders skriver; "Medvetandet kan jämföras med en spotlight, som oerhört starkt framhäver en enskild skådespelares ansikte, medan alla övriga personer, föremål och kulisser på den väldiga scenen befinner sig i djupaste mörker. Spotlighten kan visserligen vandra, men det tar mycket lång tid innan samtliga skådespelaren ansikten, ett efter ett, har uppenbarats i mörkret ..." Och, vårt medvetande har rätt dålig koll på vilken informa

Marknadskommunikation

Hur kommunicerar man till marknaden? IT-tjänstebolaget Tieto gjorde en stor omorganisation vid årsskiftet. I samband med detta bytte man namn från TietoEnator till Tieto och beslöt att investera en del i att profilera Tieto, med uttrycket "simply Tieto". Genom att minska på informationen i bolagsnamnet (ta bort halva namnet) ville man förenkla och samtidigt ladda namnet med mer exformation. Den marknadskommunikation som valdes i Sverige handlade till stor del om att beröra potentiella kunder och medarbetare genom att beskriva vad Tietos lösningar bidrar med i vardagen. Informationen i annonser och dylikt var exempel på vardagssituationer där du nyttjar IT-tjänster som Tieto utvecklat - exformationen som kommuniceras med detta blir att Tieto är ett komplett IT-tjänstebolag som kan leverera en mängd olika typer av IT-lösningar till ett brett spektra av kunder. Vad är viktigast - information eller exformation?