Inlägg

Neurologiska nivåer - heltäckande utvecklingsmodell

Bild
I fredags var jag på en träningsmorgon ledd av Lotta på Flowpartner i Lund. Temat var processen " Neurologiska nivåer " ( se äldre inlägg för mer info om själva modellen ). Vi lade tid på att reflektera kring vad modellen handlar om och vad det är som gör att den fungerar? Vi kom fram till att modellen ger ett stöd att strukturera och sortera ens tankar utifrån olika perspektiv - ett steg (perspektiv) i taget. Genom att bearbeta ett problem eller en utmaning utifrån olika perspektiv/nivåer kan du fylla på med egna resurser och få en djupare förståelse av dina egna mentala processer kopplade till området. Jag hävdade också att anledningen till att modellen fungerar är att den är heltäckande i betydelsen att den täcker alla dimensioner/nivåer/perspektiv som är möjliga för vår hjärna att hantera, dvs: Högre syfte-Identitet-Värdering/övertygelse-Förmåga-Beteende-Miljö När du jobbat igenom en frågeställning på alla dessa nivåer så har du gett dig själv en heltäckande insyn i

Exformation Magic7 in December 2012

Bild
I just want to tell you: This girl is on fire , not Numb or a Candy . Maybe Locked out of heaven in Gangnam style with her Diamonds . She could have performed Little talks with Two princes , but be sure of this: We are never getting back together ! Via YouTube : Förresten, julkalendern i år verkar lovande...

Video games help us learn, focus and multi-task

As you might know, TED.com is one of my favourite sites. Coming from the IT-industry, I also like to explore what science says about IT usage, e.g video games. That´s why this TED-talk is important for you as a parent to watch and digest... are video games good or bad? Exformative samples from the talk: Daphne is interested in "How to make our brains: SMARTER-BETTER-FASTER-STRONGER " What is the impact of video games on the brain? We need a new brand of chocalate (video games), that have all the good effects of broccoli embedded without you knowing it...

the Fear barrier av Tom Rieger

Bild
Kontentan #357 (17/2012) heter "Breaking the fear barrier - how fear destroys companies from the inside out and what to do about it" skriven av Tom Rieger . Intressant. Tom Rieger är världsledande expert på organisatoriska hinder och har länge studerat hur förlust, rädsla och svikna förväntningar kan leda till skadliga beteenden och obalans i grupper och organisationer och hur man identifierar och eliminerar de faktorer som hindrar verksamheten att nå framgång. Min exformativa summering : Rädslan för förlust ligger i vår natur Organisationer skadar sig själva med att resa interna skyddsmurar, vilket leder till konflikter mellan avdelningar, ineffektiva processer, ensidiga policies och för mycket/lite information. Människor är beredda att gå mycket långt för att försvara vad de anser sig ha rätt till, även om det inte ligger i linje med organisationens bästa. Psykologin handlar om att vi inför hotet om en förlust inte är beredda att offra något nu för att eventuellt vi

Peugeot - motion and emotion

Bild
Jag hörde en bilslogan på radion häromdan, " Peugeot - motion and emotion". Det fick mig att reagera på att slogans för bilar är utmärkta exempel på när exformation kommuniceras. Informationen i nedan slogans är ju ungefär den samma, 2-5 ord som försöker väcka ditt intresse. Men exformationen, dvs hur mycket du berörs av dessa ord, är troligen väldigt blandad. Exformation handlar ju om att komprimera ihop (ta bort) information samtidigt som informationen trots allt finns kvar, i form av en känsla som berör utifrån dina egna livserfarenheter och preferenser. Vilken slogan berör dig mest? Vilken exformation aktiverar den hos dig?   Jag valde ut några olika slogans samt att för vissa av dem finns det också en länk till en exformativ YouTube marknadsföringsfilm: Audi - Vorsprung durch tecknik BMW - Sheer driving pleasure Honda - The power of dreams Volvo - For life Fiat - Driven by passion Alfa Romeo - Beauty is not enough Ford - Feel the difference Jeep - There´s

Mustafa Can - Livskvalitet

Bild
Mustafa Can ... jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig av dagens inspirationsfrukostföreläsning via Talarforum i Malmö. Det blev en känslomässig resa från Kurdistan till Skövde och vidare till Söder på Stockholm. Frågeställningen var: Vad är det som ger livskraft och livskvalitet? Är det att renovera köket varannat år, att köpa jordiga morötter på lokala "marknaden", att använda trendigt havssalt, att åka till Toscana och dofta på tio sorters jungfruolja ELLER är det möjligen att ha nära relationer med släkt och vänner...? Mustafa svarade också på frågan: Vad är ett hem? Svar; Ett hem är ett subjektivt mentalt tillstånd! Jag är hemma i Sverige. Jag blev väldigt berörd av denna föreläsning. Det blir så otroligt starkt när man får höra om de utmaningar som vissa har gått igenom samtidigt som man själv haft en enkel rak resa genom livet, från Oxie via Lund och Malmö till Höllviken... sen blev jag väldigt imponerad av Mustafas vackra och målande språk. Där ligg

TRUST AGENTS av Brogan och Smith

Bild
Kontentan   #7/2012 heter "Trust agents - using the web to build influence, improve reputation and earn trust" av Chris Brogan och Julien Smith . Exformativ summering : Förtroendeskapare etablerar sig som icke-kommersiella marknadsaktörer. De verkar som digitala berättare och använder webben för att bli mer genuina och mänskliga i sina budskap. De har upptäckt att de digitala verktygen möjliggör en mer exklusiv och ärligare kommunikation, vilket genererar fler affärschanser för alla parter. Förtroendeskaparen kan beskrivas m h a sex samverkande karaktäristika . De utformar sin egen spelplan , bl a genom att inse att nätet är ett oändligt hav av löst länkade resurser. Våga trotsa det etablerade . är en av oss , t ex genom att leverera känslor, skapa relationer och att vara mänsklig. utnyttjar hävstångseffekten - de har förstått hur man utnyttjar nätet och de olika sociala forumens möjligheter att sprida idéer t ex via bloggar och rekommendationssidor. blir spind