Peugeot - motion and emotion


Jag hörde en bilslogan på radion häromdan, "Peugeot - motion and emotion". Det fick mig att reagera på att slogans för bilar är utmärkta exempel på när exformation kommuniceras. Informationen i nedan slogans är ju ungefär den samma, 2-5 ord som försöker väcka ditt intresse. Men exformationen, dvs hur mycket du berörs av dessa ord, är troligen väldigt blandad. Exformation handlar ju om att komprimera ihop (ta bort) information samtidigt som informationen trots allt finns kvar, i form av en känsla som berör utifrån dina egna livserfarenheter och preferenser. Vilken slogan berör dig mest? Vilken exformation aktiverar den hos dig?
 
Jag valde ut några olika slogans samt att för vissa av dem finns det också en länk till en exformativ YouTube marknadsföringsfilm:
Audi - Vorsprung durch tecknik
BMW - Sheer driving pleasure
Honda - The power of dreams
Volvo - For life
Fiat - Driven by passion
Alfa Romeo - Beauty is not enough
Ford - Feel the difference
Jeep - There´s only one
Toyota - Today Tomorrow Toyota
Chrysler - Drive and love
Kia - The power to surprise
Lexus - The passionate pursuit of perfection
Porsche - There is no substitute
Skoda - Simply clever
Hummer - Like nothing else
Peugeot - Motion and emotion

It´s all about exformation!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering