TRUST AGENTS av Brogan och Smith
Kontentan #7/2012 heter "Trust agents - using the web to build influence, improve reputation and earn trust" av Chris Brogan och Julien Smith.
Exformativ summering:
Förtroendeskapare etablerar sig som icke-kommersiella marknadsaktörer. De verkar som digitala berättare och använder webben för att bli mer genuina och mänskliga i sina budskap. De har upptäckt att de digitala verktygen möjliggör en mer exklusiv och ärligare kommunikation, vilket genererar fler affärschanser för alla parter.
Förtroendeskaparen kan beskrivas m h a sex samverkande karaktäristika. De
Förresten, köp boken via Kontentan, eller via Adlibris och Bokus.
Exformativ summering:
Förtroendeskapare etablerar sig som icke-kommersiella marknadsaktörer. De verkar som digitala berättare och använder webben för att bli mer genuina och mänskliga i sina budskap. De har upptäckt att de digitala verktygen möjliggör en mer exklusiv och ärligare kommunikation, vilket genererar fler affärschanser för alla parter.
Förtroendeskaparen kan beskrivas m h a sex samverkande karaktäristika. De
- utformar sin egen spelplan, bl a genom att inse att nätet är ett oändligt hav av löst länkade resurser. Våga trotsa det etablerade.
- är en av oss, t ex genom att leverera känslor, skapa relationer och att vara mänsklig.
- utnyttjar hävstångseffekten - de har förstått hur man utnyttjar nätet och de olika sociala forumens möjligheter att sprida idéer t ex via bloggar och rekommendationssidor.
- blir spindeln i nätet, de är hjälpsamma och generösa samtidigt som de delar med sig av sina kunskaper och kontakter utan att tveka plus att de oftast levererar mer värde än förväntat utan att begära något i gengäld.
- utvecklar sin människokännedom, genom att vara närvarande online och lyssna in sig på de olika kommunikationskulturer som finns - öppenheten och genomskinligheten.
- skapar massverkan, genom att nyttja nätets enorma möjligheter att producera och distribuera sitt material fritt.
Förresten, köp boken via Kontentan, eller via Adlibris och Bokus.
Kommentarer
Skicka en kommentar