Flow och den stigande informationsfloden
För några år sedan läste jag boken "Flow - den optimala upplevelsens psykologi", skriven av professor Mihaly Csikszentmihalayi. Boken beskriver ett tillstånd, Flow / flöde, som kännetecknas av stor fokusering, en känsla av att tiden står still, en känsla av inre glädje för aktiviteten man utför, en känsla av att man förlorar kontrollen och att allt bara flyter...
I förra månaden läste jag "Den översvämmade hjärnan" av Torkel Klingberg. Han avslutar sin bok med att mappa in termerna informationskrav och arbetsminneskapacitet i diagrammet för Flow (jämför Utmaning och Skicklighet). Han menar att om du lyckas hitta uppgifter där du optimalt matchar mängden information du ska hantera med din personliga arbetsminneskapacitet så uppnår du Flow. Han beskriver också att vi alla har möjlighet att "träna upp" vår förmåga att hantera information, dock aldrig så att det överträffar det magiska talet 7, plus minus 2. Däremot så tränar vi som mest om vi balanserar informationskraven runt talet 7.
Torkel beskriver också att tack vare hjärnans formbarhet, elasticitet, så blir mänskligheten allt intelligentare, den s k Flynneffekten. Detta trots att hjärnan genetiskt i stort sett är likadan idag som den var för Cro-Magnon människorna som levde för 40 000 år sedan. Torkel och andra forskare menar att det beror på "ett samhälle där spel, media och informationsteknologi blir allt mer arbetsminneskrävande. Detta i sin tur förbättrar det genomsnittliga arbetsminnet och problemlösningsförmågan hos befolkningen, vilket i sin tur ökar kraven och komplexiteten." Torkel tar också upp den smått revolutionerande teorin att dataspel (som Grand Theft Auto och The Legend of Zelda) kan vara ett utmärkt sätt för dagens barn att tidigt träna sina kognitiva förmågor.
I förra månaden läste jag "Den översvämmade hjärnan" av Torkel Klingberg. Han avslutar sin bok med att mappa in termerna informationskrav och arbetsminneskapacitet i diagrammet för Flow (jämför Utmaning och Skicklighet). Han menar att om du lyckas hitta uppgifter där du optimalt matchar mängden information du ska hantera med din personliga arbetsminneskapacitet så uppnår du Flow. Han beskriver också att vi alla har möjlighet att "träna upp" vår förmåga att hantera information, dock aldrig så att det överträffar det magiska talet 7, plus minus 2. Däremot så tränar vi som mest om vi balanserar informationskraven runt talet 7.
Torkel beskriver också att tack vare hjärnans formbarhet, elasticitet, så blir mänskligheten allt intelligentare, den s k Flynneffekten. Detta trots att hjärnan genetiskt i stort sett är likadan idag som den var för Cro-Magnon människorna som levde för 40 000 år sedan. Torkel och andra forskare menar att det beror på "ett samhälle där spel, media och informationsteknologi blir allt mer arbetsminneskrävande. Detta i sin tur förbättrar det genomsnittliga arbetsminnet och problemlösningsförmågan hos befolkningen, vilket i sin tur ökar kraven och komplexiteten." Torkel tar också upp den smått revolutionerande teorin att dataspel (som Grand Theft Auto och The Legend of Zelda) kan vara ett utmärkt sätt för dagens barn att tidigt träna sina kognitiva förmågor.
- Min egen reflektion: istället för att tvinga ditt barn att göra sin matteläxa borde du tvinga det till en timme GTA ;-)
Förresten så menar jag att Flow är ett tillstånd som kan uppnås vid kommunikation med hög exformation.
Jo, utan att ha alltför många vetenskapliga belägg för mitt uttalande, så vågar jag i ett första steg påstå att det borde vara bättre att barn spelar dataspel än att bara passivt se på TV. Dock vill jag påstå att det finns spel, och så finns det spel....Tyvärr går ju de flesta spelen idag ut på att skjuta, slå, sticka eller hugga ihjäl sina motståndare. Så även om de ökar sin förmåga att använda hjärnan på ett effektivare sätt, så är ju frågan vad den används till!? Utan att på något sätt vara ekonomiskt kopplad till www.lumosity.com vill jag gärna slå ett slag för de spel som erbjuds på denna "site". Jag har inte behövt döda en enda motståndare (dock har jag själv blivit uppäten av monster på min jakt efter blomman).
SvaraRaderaAvslutningsvis så vill jag tycka att om barnen bara får tillräckligt med rörelse och frisk luft, så är "bra" dataspel ett ypperligt sätt att få hjärnhalvorna att jobba.
Hej Anonym ...
SvaraRaderaSka kolla upp dessa spel - tricket med just GTA är ju att det är extra våldsamt, så egentligen kan jag inte rekommendera just det spelet. Men, fakta kvarstår att så länge vi som föräldrar har en dialog med barnen kring konsekvenser av olika beteende osv så tror jag att även en del s.k. "våldsamma" spel har en hel del positiva konsekvenser för barnen ...