15 april 2010

Information-internet-inomhusfontän-intuition

Hur säkrar du kvaliteten på den information som du "konsumerar" på internet?


Om du t ex funderar på att köpa en inomhusfontän - hur går du tillväga? Jo, du börjar troligen med en sökning på Google search. De svar du får fram är prioriterade utifrån ett regelverk som Google definierat. Litar du på kvaliteten i det resultatet? Dessutom så får du upp ett antal sponsrade länkar - länkar som någon betalar pengar till Google för att du ska se.


När du utvärderar de länkar du fått till svar triggas en både medveten och omedveten psykologisk process igång - vilken länk klickar du på? Troligen den länk som logiskt verkar vettig (t ex den som ligger överst) eller den länk som intuitivt verkar bäst (den som använder ett speciellt ord som du attraheras av).


När du väl klickat på en länk och du kommer till en ny internetsida - hur ska du validera den information som finns presenterad på sidan? Varje hemsida på nätet har en ägare som medvetet eller omedvetet har producerat exformation i samband med att han har bestämt layout på sidan samt bestämt vilken information som ska kommuniceras. De som lyckas skapa en internetsida som du attraheras av har alltså lyckats med sin kommunikation så att det aktiveras exformation hos dig. Litar du på din intuition eller vill du vara säker på att informationen du får i dig är korrekt? Möjligen dubbelkollar du fakta och söker råd via något socialt media verktyg, såsom Facebook, twitter, bloggar ...


Helt klart är att det är mycket psykologi inblandat för att förstå hur vi agerar på internet. Medvetna och omedvetna processer som gör allt för att "sålla bort" irrelevant information och istället leta sig fram till information med optimal exformation.


För övrigt så tycker jag att de inomhusfontäner, dimfontäner och luftfuktare som presenteras på mystica, boanas, aroma creative, saktorget, ask, eBay och tradera är sådär. Se mer information om mina inomhusfontäner i kolumnen till höger på bloggen ... blir du exformerad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar