23 oktober 2010

Den globale entreprenören av Richard Branson

Jag har läst Kontentan #315, en summering av boken "Den globale entreprenören" av Richard Branson. Boken ger goda råd kring att vara företagare utifrån det som Richard Branson har lärt sig under sitt liv som global entreprenör.
Min summering av Kontentan´s summering blir som följer:


Hitta rätt medarbetare
Richard menar att "det är medarbetarna som får en affärsidé att fungera. Och ju mer du tillåter dina anställda att tänka själv, desto bättre kan de hjälpa dig. Du behöver inte göra allt själv."
Han fortsätter: "Personer av Virgin-typen finns överallt ... Det ligger i deras natur att de gillar att arbeta med andra. De är uppmärksamma och de ler naturligt. De är i regel livliga och roliga att umgås med. Förvänta dig inte att någons kvalifikationer ska säga något om personens egenskaper. Det man lär sig kan bara komplettera den man är - och den man är väger tungt. Att vara klipsk är viktigare än att ha en formell utbildning."

"Virgins filosofi är att försöka få folk att känna som om de arbetar för sitt eget företag. Alla ska känna att de på ett eller annat sätt äger sitt jobb. Alla ska tillåtas må bra i det de gör... Inspirera dina anställda att tänka som entreprenörer och behandla dem som vuxna människor."

En bärande idé förenar en brokig skara
Vad är då Virgins hemlighet? Jo, "Idén är att erbjuda kunderna en Virgin-upplevelse som är konsekvent genom alla delar av koncernen... Virgin fokuserar på en idé eller filosofi, inte på en viss verksamhet. Varumärket Virgin ska vara en garanti för att du som kund blir väl bemött, får en produkt av hög kvalitet utan att bli ruinerad och får mer glädje av ditt köp än vad du hade väntat dig - vad det än är. Virgins fokus ligger alltså inte på en viss produkt eller verksamhet utan på kundens upplevelse. Vad märket ska stå för och representera för kunden är nytänkande, ärlighet, omtanke, valuta för pengarna och att ha roligt. Det handlar om att ge en ovanligt god service och göra det roligt för folk."

God leverans är omsorg av detaljerna
"Vad ditt varumärke än står för, måste du leverera just det som du utlovar... Goda leveranser hänger på många saker. Två av de viktigaste är god kommunikation och omsorg om detaljer... När man tänker igenom en idé är det viktigt att inte köra fast i komplicerade saker. Att tänka enkelt och klart är svårt, det kräver koncentration, övning och självdisciplin... Man är aldrig fel ute om man tänker som en kund som inte vet något om branschen. Gör det istället för att lämpa över ansvaret på en expert... Komplexiteten är din fiende. Vilken idiot som helst kan göra något komplicerat. Det svåra är att göra något enkelt."

Lär av varje misstag och nederlag
Richard Branson har alltid en katastrofplan i beredskap. I den ingår att "snabbt vara på plats, att agera effektivt gentemot kunder, personal och medier och att vara öppna om vad som händer." Richard menar att man ska agera med "öppenhet och djärvhet" när man har begått ett misstag. T ex "håll pressen uppdaterad om vad som pågår. Hjälp journalisterna att sätta in eventuella tråkiga nyheter i ett större sammanhang... Visa djärvhet, det stärker kundernas lojalitet."

Låt dagligt nytänkande bli en drivande kraft
"Virgins ledningsstil är utformad för att ge de anställda inflytande och för att få en kultur som uppmuntrar till nya idéer och som inte präglas av rädsla... Två andra företag som uppmuntrar till nya idéer i den dagliga verksamheten är Apple och Google. Hos Apple drivs nytänkande framåt av ihärdigheten i att lösa stora, svåra problem och av kraven på perfektion... Google har demokratiserat tillgången på information globalt och gjort våra liv roligare... Hemligheten med att lyckas i en ny bransch är att hålla ögonen öppna, oftast under flera år. Det ska till en enorm nyfikenhet för att lyckas i en ny sektor."

Försök inte vara både entreprenör och chef
Entreprenörer har den kraft som krävs för att sätta igång saker. De ser möjligheter som andra inte ser och har mod nog att ta chansen. Men de saknar ofta de egenskaper som krävs för att driva ett företag framgångrikt... En tvättäkta entreprenör gör sig själv arbetslös när företaget är på banan och blir entreprenör för en ny verksamhet..."
Richard vill att vi "gör livet till ett äventyr: Vi tillhör världshistoriens rikaste och mest priviligierade. Få har det så gott ställt. Det gör oss lata och självbelåtna... Att misslyckas är att aldrig någonsin försöka. Misslyckas gör den som inte anstränger sig."

Varje företag har också ett socialt ansvar
Virgin har satt socialt ansvar i centrum. Koncernens filosofi går ut på att göra det som är bäst för folket och planeten... T ex så investerar Virgin allt överskott från sin transportverksamhet i miljövårdsteknik".
Richard avslutar: "Framgång handlar om att skapa något man kan vara riktigt stolt över. Vinst behövs för att investera i nästa projekt, men är ett dåligt mått på vad man åstadkommer i livet. I affärslivet, liksom i livet i stort, är det bara en sak som räknas: att du gör något positivt. Och glöm inte att njuta av livet. Du har bara ett."

Mina egna reflektioner kring denna bok är mycket positiva. Jag gillar Richard Bransons humanistiska syn på entreprenörsskap & ledarskap där fokus är att få alla medarbetare att växa & att man har roligt medan man jobbar. Jag tror att den grundinställningen är fundamental för att bli #1 inom affärslivet. Jag ser tydliga kopplingar till GE´s legendariske chef, Jack Welch, som också pratar mycket om "att låta personalen utvecklas", samtidigt som det finns kopplingar till Fish-filosofin - att man mår bättre om man har roligt på jobbet och samtidigt strävar efter att få sina kunder att uppleva en riktigt bra service. Richard sätter också likhetstecken mellan bra ledarskap och god kommunikation vilket är helt i linje med min ståndpunkt.

Om du vill läsa Richard Branson krönikor så kan du göra det på tidningen Chef´s webplats. Du kan också följa honom på hans blogg, eller på Twitter.

Avslutar med ett litet YouTube klipp - A day in the life of Richard Branson:


Boken köps på Bokus eller Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar