Att vara intuitivt intelligent

Igår läste jag ut boken "Blink - Den intuitiva intelligensen", skriven av Malcolm Gladwell. Boken är efterföljaren till Malcolm´s succé "Den tändande gnistan". (bild från theispot.com)

Jag köpte boken för rätt länge sen och hittade den av en slump i min bokhög av olästa böcker nån dag under påsklovet. Jag minns att jag köpte den för att jag gillade titeln "Den intuitiva intelligensen". En bok med orden intuitiv och intelligens i titeln kan ju bara inte vara dålig. När jag köpte boken hade jag inte koll på vem Malcolm Gladwell var och att han skrivit andra böcker, det har jag lärt mig senare...

Jag har i mitt arbetsliv stött på personer som hävdat ståndpunkten att man måste kunna verifiera och validera i ord, detaljer och siffror alla de påstående och beslut man vill driva igenom. Jag har hävdat att det finns påstående och beslut som är svåra att härleda på detta sätt, men som rent intuitivt känns rätt och därför också borde vara OK. Denna boken ger mig delvis rätt i att det finns en intuitiv intelligens som ofta är betydligt mer kraftfull än den medvetna och mer logiska intelligensen. Det känns skönt. Det gäller bara att våga  använda den.

Boken är full av berättelser om episoder där personer har nyttjat sin intuitiva intelligens och varit framgångsrika i detta, t ex tennistränaren som redan i uppkastsögonblicket kan se om det blir ett dubbelfel eller inte, konstexperter som med en blick kunde bedömma äktheten på Gettymuseets Kourosstaty, vetenskapsmannen som genom att betrakta Bill Clintons ansiktsuttryck under primärvalet 1992 beskrev Bill som "gossen som vill bli tagen på bar gärning med fingrarna i syltburken men vill att vi ska älska honom i alla fall".

Den berättelse som jag fann mest tankvärd är den om hur man kan peka ut vilka läkare som riskerar att bli stämda för felbehandlingar utifrån vilket tonfall de har i sin kommunikation med sina patienter. Forskare klippte ut ca 20 sekunders långa samtal mellan varje kirurg och dess patienter, innehållsfiltrerade utdragen så att man inte kunde höra vilka ord som sades utan bara intonation, tonhöjd och rytm. Genom att lyssna efter egenskaper som värme, fientlighet, dominans och ängslighet kunde man ange vilka kirurger som dragit på sig stämningar och vilka som inte gjorde det. Vad det hela handlade om var bristen på respekt som förmedlas genom röstens tonläge ...

Förutom ett stort antal berättelser så finns det ett antal olika mer vetenskapliga påstående som jag gillar, typ:

"Hjärnan opererar effektivast genom att delegera en stor portion viktig och komplicerat tänkande åt det undermedvetna, alldeles som när ett modernt jetplan flyger på autopilot med liten eller ingen medverkan från den mänsklige, "medvetne" piloten. Det adaptiva undermedvetna är mycket bra på att göra bedömningar av omvärlden, varna människor för faror, sätta upp mål och effektivt utföra komplexa handlingar."


Är du som jag att du tror att intuition är en egenskap som bör tas lite mer på allvar i vårt informationsfokuserade IT-samhälle - läs denna bok och bli inspirerad... eller se detta YouTube-klipp och bli hänförd...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering