GODARE KAFFE. GODARE VÄRLD.

En kopp i taget...
Jag gillar Barista. I Malmö finns det ett barista vid Anna Lindhs plats - bara 3 minuter från mitt kontor, så ganska ofta intar jag min lunch där. Framförallt när jag inte hittat nån lunch-date. Då kan jag i lugn och ro inta en plats vid ett av de små borden i den smakligt inredda lokalen. Mitt favoritval är Quesadillas med kyckling, till det blir det en liten caffe latte - första halvan medan jag väntar på maten, andra halvan efteråt. För detta betalar jag 59 SEK tack vare att jag har Stammiskortet. Då skänker jag dessutom en skolmåltid till ett barn i Muka Dhera i Etiopien. Lysande koncept. Dessutom är de ekologiska och Fairtrade - Fairtrade är en oberoende produktmärkning som bidrar till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer.

Men, framförallt gillar jag deras "story". Såhär beskriver de hur de drog igång Barista:

Vi möttes över kaffet. Maria, Björn och Nina. En är drömmare, en är ständigt sen och den tredje pratar oavbrutet. Alla tre var passionerade "kaffenördar" (Men det såg inte snyggt ut på skylten, så vi valde att heta "Barista" istället). Vi delade också något mer. Känslan av att vilja förbättra världen. En kopp i taget.

Alla sa "Gör det enkelt" så vi gjorde det svårt. Och alla sa "Välj en inriktning". Så vi valde två. Riktigt bra kaffe och alltid eko-reko. För varför välja det ena när du faktiskt kan få både och?

Varje kopp som bryggs på Baristas handgjorde La Marzocco-maskiner är både ekologisk och Fairtrade. Och vårt färskrostade kaffe, som är av 100% Arabicabönor, tillagas av duktiga baristor som älskar sitt jobb.


Varje gång du fikar hos oss bjuder vi på lunch - i Etiopien.

Ladda bara ett gratis Stammiskort och använd när du fikar. Då får du riktigt gott kaffe. Och Debre, Tsigie, Dable och redan drygt 500 andra barn får mat och undervisning.

En enkel idé: Tillsammans kan vi förbättra världen... En kopp i taget.


I love it. Gör som jag - ät och drick gott, samtidigt som du gör ett par goda gärningar. Kolla gärna in intervjun med grundaren, Björn Almér, direkt från YouTube:


Björn, jag känner igen dig! Var är det vi har träffats?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering