Lycka - på X3000

I onsdags eftermiddag åkte jag tåg med SJ för första gången på ganska länge. Jag skulle åka med X3000 från Malmö till Halmstad för att köpa en ny "begagnad" bil. Det blev en Audi A4, Avant. Quattro, lavagrå och med parkeringsvarnare i bakre stötfångaren. När jag satt mig tillrätta på tåget så kunde jag inte låta bli att bläddra lite i SJ´s tidning KUPÉ fast jag hade bestämt mig för att ägna resan åt Lars Kepler´s Paganini-kontraktet. Det var en stor bild på Alexander Bard på första sidan, iklädd svarta kortbyxor med hängslen, prickig fluga, specialdesignad skjorta med oranga ärmar, svart-vit-randiga knästrumpor och svart-vita engelska skinnskor. Insprängt mitt i intervjun av Alexander hade de lagt in en sida där "Per Grenert bjuder på en snabbkurs i lyckoforskning". Jag gillar Lycka.
Här kommer min summering av artikeln…

13 saker som lyckoforskningen har kommit fram till

  1. Nära relationer. Ha några riktigt nära relationer är kanske det viktigaste av allt för vårt välbefinnande
  2. Var glad för det du har. De som har förmågan att uppskatta det de har och njuta av nuet är lyckligast.
  3. Ålder. Vi verkar vara minst lyckliga vid 45 års ålder för att sen öka tills vi "peakar" vid 65 års ålder.
  4. Man eller kvinna. I jämställda länder är kvinnor något lyckligare än män.
  5. Arbete. Arbetet har en stor påverkan på välbefinnandet, bl a genom social samvaro, självkänsla, meningsfullhet och trygghet.
  6. Pengar. De som har det väldigt dåligt ställt är i genomsnitt något mindre lyckliga. Men om man har uppnått 25 000 i månaden eller mer så påverkar pengar inte hur lyckliga vi är.
  7. Gener. Vårt arv påverkar till viss del våra personlighetsdrag och därmed vår lyckonivå.
  8. Barn eller ej. Detta påverkar mycket lite vår lycka. Lite lyckligare är vi dock när vi har barn mellan 4-11 år.
  9. Intelligensnivå. Det finns en marginell skillnad - de som är mest intelligenta är något mindre lyckliga. Troligen ställer dessa högre krav på sig själv.
  10. Träning. Träning är bra för välbefinnandet - vid träning produceras flera olika välbefinnandehormoner.
  11. Gift eller ej. Gifta personer är i genomsnitt något lyckligare.
  12. Lycka i olika länder. Lyckliga länder har bra ekonomi och en större grad av jämlikhet och jämställdhet.
  13. Kan man påverka hur lycklig man själv är? Ja, gå in på www.lyckoforskning.se och läs om tre saker som kan höja din egen lyckonivå.
hans hemsida får man också ett citat från John Lennon: 
When I was 5 years old, my mother always told me that happiness was the key to life. When I went to school, they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down ”happy”. They told me I didn´t understand the assignment, and I told them they didn´t understand life.
Förresten… tåget till Halmstad var framme på utsatt tid. Jag konstaterade att jag troligen aldrig åkt sträckan Helsingborg - Halmstad med tåg. Jag fann det oerhört pittoreskt, behagligt och njutbart att flyta fram över Hallandsåsen upp till Båstad, vidare längs med kusten förbi Laholm susandes förbi badstrand efter badstrand, ibland väldigt sakta, ibland i upp till 200 km/h… ett perfekt sätt att resa. Ensamtid med en spännande bok och en vacker varierande naturlig panoramatavla som utsikt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering