IQ + EQ => framgång i arbetslivet
Hur når man framgång i arbetslivet? Det finns en hel del forskning som visar vad som krävs i arbetslivet för att nå framgång. En viktig förmåga för att klara av ett visst arbete handlar om att du behöver ha tillräcklig IQ - du behöver ha en "problemlösningsförmåga" som gör att du kan hantera de arbetsuppgifter som ingår i arbetet. Men... detta visar bara på att du har en förmåga att klara av en viss typ av arbetsuppgifter - det säger ingenting om hur du samarbetar med andra och hur du upplevs på arbetsplatsen. En liten film som förklarar mer om begreppet IQ och hur du kan mäta detta - från Kandidata : För att bli framgångsrik på jobbet behövs också ett antal emotionella förmågor ( EQ ). Dessa förmågor visar hur bra vi: uppfattar och uttrycker oss utvecklar och upprätthåller sociala relationer klarar motgångar och utmaningar En person med hög emotionell förmåga når individuell framgång genom att skapa: mening samarbete glädje effektivitet resultat l...