Märk världen. Den märker dig.

Jag har precis kommit hem från en veckas semester på Cypern - en riktigt härlig vecka med mycket sol&bad och avkoppling tillsammans med familjen. Dessutom så fick jag tid att läsa de sista kapitlen i boken Märk Världen av Tor Nörretranders. Det kändes som om det var första gången jag läste dessa kapitel, trots att jag vet med mig att jag läst hela boken åtminstone en gång. Skälet till denna känsla är sannolikt att varje sida i denna bok är så full med exformation att det krävs många genomläsningar för att smälta hela innehållet.
Jag måste bara dela med mig av de sista styckena i boken vilka för mig ger en väldigt bra summering av hela bokens innehåll och också en indikation på dess komplexitet och djup.

Håll till godo - allt nedan är direkt citerat från sista sidan i Märk Världen av Tor Nörretranders:

Medvetandets kultur och civilisation har firat väldiga triumfer, men skapar också väldiga problem. Ju större makt medvetandet får över tillvaron, desto större blir också problemet med medvetandets informationsfattigdom. Civilisationen fyller människor med en brist på annorlundaskap och motsägelse, som leder till samma form av vansinne som man finner hos diktatorer som aldrig blir motsagda.
Det är viktigt att våga vara glad över att man inte har full kontroll, över att man inte alltid är medveten, att våga njuta av icke-medvetandets livfullhet och blanda den med medvetandets disciplin och pålitlighet. Livet är bäst när man inte är medveten om det.


Medvetandet innehåller inte mycket information, för information är just det annorlunda och oförutsägbara. Medvetandets besinning består i att det erkänner att människor har behov av mer information än medvetandet kan tillhandahålla.
Människor har behov även av den information som medvetandet innehåller, liksom vi har behov at kartan för att hitta rätt i terrängen. Men det viktiga är inte att kunna sin karta; det viktiga är att kunna sin terräng.


Världen är mycket rikare än vi tror när vi tittar på kartan över den. Vi är själva mycket rikare än vi tror när vi tittar på kartan över oss själva.
Glädjen och kärleken, det heliga och det sublima, är inte så långt borta som medvetandet tror. Det mänskliga medvetandet, fritt svävande i Gödels djup, är inte så illa ute som det själv tror i sin rädsla för det annorlunda: det är bara en halv sekund sedan jag var mig.
Himlen är bara en halv sekund bort - åt andra hållet.


"Det som görs av det som kallas jag, görs troligen av någonting i mig som är större än jag", sade James Clerk Maxwell.
Medvetandets besinning är insikten: Jag är inte centrum i mig. Därifrån startar resan tillbaka. På vägen tjänar det ingenting till att framhäva sin egen känslighet och sina egna prestationer genom att säga: Jag märker världen. För världen märker mig - och det är mitt mig som märker den. I stället måste vi säga till varandra:


Märk världen.
Den märker dig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering