Backa bandet eller fortsätta framåt?

Första gången jag såg denna affisch måste jag erkänna att jag blev lite förvirrad. Eftersom det stod Alliansen nere till höger så insåg jag att det var ett politiskt budskap, MEN, det tog en stund innan jag greppade det. Varför? Jo, för jag hade varken sett eller hört någonting av Alliansens valkampanj "Framåt eller bakåt".
Idag när jag ser affischen så triggar den igång en uppsjö av minnen och erfarenheter som kopplar till Alliansens mer framåtriktade politik kontra de röd-grönas mer tillbaka till det gamla politik. Alltså, PR-avdelningen har lyckats: exformation har kommunicerats!
Min reflektion kring detta är dock att jag har svårt att se hur detta budskap kan omvända någon. Om man är för den politik som Alliansen bedriver så triggas man positivt av denna affisch (när man väl förstått den). Om man är för den politik som oppositionen driver så vill man ju backa bandet och tycker i den meningen också att affischen är rätt. Alltså, målet med affischen har delvis misslyckats.
Visst, det finns nog en och annan röd-grön väljare som inte vill se sig själv som bakåtsträvare och därför funderar på om han/hon ska rösta på något av de partier som går framåt ... men jag undrar hur många det är som reagerar så.
I vilket fall - alltid intressant att se när exformation har kommunicerats.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering