Intervju: Du Leder av Mia Törnblom

Jag hade ju förmånen att intervjua Mia Törnblom på telefon i förra veckan angående hennes nya bok "DU LEDER! - Personligt ledarskap med Mia Törnblom" (Foto: Claudio Bresciani). Vill du läsa en summering av vad boken handlar om, se mitt tidigare blogginlägg. Läs om min research inför intervjun här.

Här kommer intervjun - håll till godo:

* Du har ju släppt en ny bok, Du Leder! - hur känns det?
- Spännande, och lite läskigt. Detta är ju första gången som jag skriver om det jag egentligen arbetar med. Mina tidigare böcker har ju handlat om hur vi lär känna oss själva och att vi duger som vi är. Denna boken handlar om att leda andra till utveckling.

* Vad vill du förmedla med denna boken?
- Jag menar att ledarskap framförallt handlar om att kunna leda sig själv först. En ledare måste vara trygg i sig själv, ha en stabil självbild och en god balans mellan självkänsla och självförtroende. Jag tycker också det är otroligt viktigt att som ledare vilja lära känna & respektera sina medarbetare. Då kan du leda dem olika utifrån deras individuella behov. Jag har också velat skriva enkelt och handgripligt, utan att hela tiden referera till andra böcker. Det jag skriver ska gå att använda direkt i praktiken.

* Du har en tuff bakgrund, med missbruk under många år... vad är din största behållning idag som ledare utifrån de erfarenheter du har med dig från den tiden?
- Det jag lärde mig och som jag fortfarande känner att jag har glädje av, är att tänka lösningsorienterat...men kanske framförallt så lärde jag mig mycket under min "resa att bli nykter". Då lärde jag mig att våga hoppas & att gå emot egna rädslor. Jag tvingades försona mig med mitt förflutna och kunde tack vare det börja om, helt prestigelöst. Jag vet med mig att jag får det aldrig värre än vad jag hade det då - det gör att jag vågar mer idag.

* Har du någon favoritbok på temat ledarskap?
- Då vill jag nog lyfta fram "De sammansvurna" med Marianne Fredriksson. Den borde alla ledare läsa och även alla som ingår i en arbetsgrupp - där finns mycket man kan känna igen sig i och som man kan få upp ögonen för.

* Har du någon speciell ledare som du beundrar?
- Nja, jag kan nog hitta något att beundra hos nästan alla ledare jag möter. Jag var i Karlskrona för en tid sedan och där träffade jag på några personer som jobbade med långtidsarbetslösa och de var fantastiska ...

* Min blogg handlar ju bland annat om Ledarskap. Jag skulle vilja att du beskriver dina tankar kring följande termer och dess koppling till ledarskap.
- OK!

* Kommunikation!
- Otroligt viktigt. Där vill jag ge ett tips: Tänk på att det som är självklart för dig oftast ej är självklart för andra.

* Information!
- Då vill jag nog säga att det ibland kan vara bra att fokusera på rena informationsmöte, där man fokuserar på att ge information. Blanda inte ihop det med diskussionsmöten ...

* Internet!
- Fantastiskt - jag är kanske ej den mest moderna, vad gäller Facebook och annat, men jag är inte heller rädd för det...

* Intuition!
- Det går att träna upp. Jag använder mig mycket av intuition, samspelet mellan tanke & känsla. För mig så är intuition kopplat till erfarenhet, och att man är trygg & hel som person. Annars kan det vara svårt att lita på sin intuition.

* Psykologi!
- Spännande, på alla sätt och vis. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att utbilda mig till psykolog, förutom att jag läst en massa böcker. Efter min resa för att bli nykter så var jag tvungen att arbeta och tjäna pengar för att kunna betala alla skulder jag hade. Om inte det behövts så hade jag utbildat mig till psykolog - nu blev det mental träning istället.

* Lycka!
- Den frågan har jag fått några gånger ... Lycka för mig är att vara närvarande i nuet.

* Föräldraskap!
- Jag har ju tyvärr inga egna barn, ett bonusbarn på 15 år dock...Jag ser föräldraskap som en gåva att få följa en individ under dess uppväxt. Jag tycker också det är viktigt att ej göra exakt lika mot sina barn, om de inte är exakt lika. Oftast så har de olika behov, det är viktigt att förstå ...

* Tack, då har jag avslutningsvis några frågor kopplat till några just nu populära artister. Vad tänker du på när jag säger Robyn?
- Den coolaste som finns. Hon verkar göra precis det hon känner för att göra.

* Lady Gaga!
- Ett geni, men hon känns inte riktigt lika hel ... jag känner ju inte henne, men hon kanske borde vila lite, typ några veckor.

* Mauro Scocco!
- Jag har ingen relation till hans musik idag, men under min resa till nykterhet så lyssnade jag en hel del på hans samlingsplatta... den passade till min sinnesstämning då ... vilket gör att den inte riktigt passar mig nu ...

* Tack, det var allt. Ha nu en riktigt fortsatt bra dag.
- Det samma ...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering