Från informationssamhälle till exformationssamhälle


-"Nä, nu får det räcka med informationsinknappning" ... så tänkte jag efter en timmes knapprande på tangentbordet och jag fortfarande inte var klar.

Jag jobbade i Danmark 5 månader förra året. Utifrån det så har jag nu av min arbetsgivare blivit erbjuden "stöd" i att göra mina deklarationer detta året. För att den erkända revisions-konsult-firman ska kunna hjälpa mig så måste jag överföra relevant information till dem via deras portal-tjänst. Efter att ha loggat in så började eländet. I ett engelsk formulär ska man börja beskriva sin familjesituation, vad man heter, allmän data om var man bor, uppgifter om arbetsgivaren i Sverige och i Danmark, all möjlig data om min ekonomiska situation som lön & pensionssparande & aktieaffärer & huslån & tjänstebilsförmån ... detaljer till förbannelse och hela tiden med en känsla av "varför ska jag behöva sitta här och knappa in all denna information i detta jä-a system" - kunde de inte ha bemödat sig med att själva ha tagit reda på detta och populerat sitt system med denna information.

För mig var detta ett ytterligare bevis på att vi fortfarande är kvar i informationssamhället - ett samhälle som bygger på att vi som användare hela tiden förväntas knappa in information i ett stort antal informationssystem. Jag längtar till exformationssamhället - ett samhälle där all information är tillgänglig&indexerad och IT-systemen istället används till att "sålla bort" överflödig information. Det jag som användare då bemöts av är istället exformationssystem - system som är bra på att kommunicera bara den information som är relevant och unik för mig som användare i varje situation - det vill säga exformation.


Nu ska jag se första avsnittet av Mauro & Pluras kök på TV8 Play.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering