Tala är guld, Elizabeth Gummesson

- Idag vann jag en bok: "Tala är guld" av Elizabeth Gummesson.

Jag har varit på Talarforum´s frukostföreläsningar ett antal gånger nu (se tidigare inlägg). Denna gång var det på Elite Hotel Savoy i Malmö. Föreläsare var Elisabeth Gummesson som höll ett anförande på tema "Tala är guld" baserad på hennes bok med samma namn samt med undertiteln "Så kommunicerar du framgångsrikt i alla dina relationer". Det blev en väldigt inspirerande och varm tillställning.
Igår kväll kollade jag upp lite om denna Elizabeth. Jag fick upp ett stort antal träffar, bl a visade det sig att hon ganska nyligen startat en blogg (fotot förresten knyckt från hennes bloggpost idag).

Hennes grundtes är att basera all kommunikation på värme och respekt. Lätt att säga - svårare att genomföra. Hon blandade historier från verkliga livet med små "modeller/teorier" kring kommunikation på ett alldeles förtäffligt sätt. En ren njutning att sitta i publiken.

Talarforum lottar alltid ut en bok eller dylikt som avslutning på föreläsningen. Jag har aldrig vunnit tidigare. Däremot har min kollega Annika vunnit hela tre gånger, om jag minns rätt. Idag så var det tre böcker av Elizabeth som lottades ut. När "huvudpriset", boken Tala är guld, skulle lottas ut så sa jag till Annika:
- Gör dig beredd, för det blir väl du nu igen!

Elizabeth rör runt lite bland namnbrickorna som används som lotter, tar en namnbricka och säger:
- Nu vet jag vem som vinner boken...
Efter några sekunders paus säger hon:
- Mårten!

Jag sitter längst fram och hoppar skrattande upp - eftersom jag innerst inne kände på mig att det var min tur ;-)

På lunchen tog jag mig en Quesadilla på Barista café, medan jag ögnade igenom boken. Jag har inte läst något av Elizabeth tidigare, men boken verkar riktigt bra. Dessutom så finns det klara kopplingar mellan hennes sätt att beskriva framgångsrik kommunikation och mitt tema på denna blogg - exformation. Detta kommer jag att återkomma till framgent...

It´s all about exformation!

Avslutningsvis ett YouTube klipp:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering