Kreativ storytelling

För bra många år sedan nu, läste jag boken Upptäcka livet av Lars H Gustavsson. Den berörde mig, bl a minns jag förklaringen av begreppet svart pedagogik samt Lars berättelse om vikten av att låta barn ostört få lov att berätta sina historier som en viktig fas i barnets utveckling. Begreppet Storytelling knyter an till dessa gamla minnen. Jag har aldrig sett mig själv som någon "berättare" - jag känner mig ofta inte helt komfortabel i den rollen. Däremot känner jag mig rätt komfortabel i att dagdrömma och att tänka i bilder...

För ett tag sedan så kom jag över ett blogginlägg om Kreativ storytelling - inspelat på Ängsbacka för några veckor sedan. Mattias Östmar berättar om teorierna bakom kreativ storytelling, t ex Ken Wilber´s AQAL modell (bild från http://www.kheper.net/). Jag kan bara notera att här finns det en värld som jag ännu inte har gett mig in i. Men, det är dags nu. Ta tjuren vid hornen - bli en historieberättare! Det är dags att ytterligare bejaka potentialen från min högra hjärnhalva, så att jag har en chans att hävda mig nu när "överflödet, Asien och automatiseringen" är på väg att ta över i västsamhället (som Dan Pink skriver i sin bok "A whole new mind").

Här kommer ett av videoklippen (del 4/4 från YouTube) med den spontana workshopen som hölls på Ängsbacka. Den visar på ett pedagogiskt sätt hur enkelt det är idag att sprida sitt budskap, t ex via en berättelse, till sin omvärld.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering