Exformativt ledarskap #15 - våga vara annorlunda



Hur implementerar man en effektiv företagskultur?

IKEA är ett lysande exempel på ett företag vars framgång är relaterat till dess starka företagskultur. Ingvar Kamprad skrev redan 1976 ner ”En möbelhandlares testamente” som ett sätt att definiera vad IKEA skulle stå för – helt enkelt den företagskultur han ville uppnå. Drygt 40 år senare kan jag konstatera att texten känns märkligt modern och att jag känner igen mig utifrån den personliga relation jag som konsument har med IKEA.

Jag kan också konstatera att texten genomsyras av skrivningar som kräver väl utvecklade emotionella förmågor. Medarbetarna förväntas vara trygga, självständiga och realistiska. De bör vara optimistiska och empatiska samt vara flexibla och duktiga problemlösare för att ständigt våga utmana hur man kan förverkliga IKEA:s målbild ännu effektivare. De bör gilla att samarbeta och kunna skapa nära relationer utan att vara rädda för att hävda sin egen vilja. För att klara av att våga vara annorlunda krävs det att man har en hög självkänsla och en hyfsat hög självständighet


Manifestet ”En möbelhandlares testamente” beskriver alltså i mångt och mycket hur personalen genom att använda och ständigt utveckla sina emotionella förmågor bygger en framgångsrik företagskultur. Från boken ”Historien om IKEA, Ingvar Kamprad berättar för Bertil Torekull” kan man läsa om Ingvar Kamprads ”En möbelhandlares testamente”. 

Min summering från min nya bok "Exformativt ledarskap":


--> Är du nyfiken på hur du kan bli en ännu mer modern effektiv välmående ledare – läs om min nya bok ”Exformativt ledarskap – 49 nyanserade framgångsrecept”.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering