Idag är det 13 år sedan... Hedin Exformation


Idag är det 13 år sedan jag skrev mitt första blogginlägg här på min blogg Hedin Exformation.

Mitt första inlägg förklarade lite kring namnet på bloggen - Hedin Exformation.

Jag har skapat denna blogg med syfte att reflektera kring termen exformation, både utifrån den rent vetenskapliga definitionen och utifrån ett mer vardagligt perspektiv. Ordet exformation "uppfanns" av den danska filosofen Tor Nörretranders och beskrevs utförligt i hans bok Märk Världen skriven 1991. Jag läste denna bok för tiotalet år sedan för första gången. I samband med att jag läste boken igen i somras så växte tanken fram att jag måste hitta ett sätt att marknadsföra detta eminenta ord för en något bredare publik. Därav denna blogg.


Senaste året har varit speciellt. Jag har under en period varit "mellan jobb", vi har haft corona-pandemi och Putin har startat ett brutalt anfallskrig mot Ukraina. Världen har gått in i en tuffare fas där krig nu har blivit vardag och elpriser är samtalsämnet nummer ett. Jag har läst en del om Putin och sett en hel del dokumentärer om hans karriär, bland annat en från Frontline som konstaterar:

In 2003, Putin summoned the county´s oligarchs to a meeting in the Kremlin. Under Yeltsin, they´d become billionaires. Under Putin, they hoped for even more business and new legitimacy. The richest of them all,  Mikhail Khodorkovsky, made a statement: "The scale of corruption in Russia is estimated by four different organizations at $30 billion a year. That is 10-12% of GDP. We should try to end this now." Khodorkovsky was arrested, his oil company dismantled and divided among Putin loyalists. Russia´s richest man would serve ten years in a Siberian prison camp.

Om man vill få inblick i hur maktbalansen i världen är på väg att förändras så kan man alltid titta på en 45 minuter lång film gjord av Ray Dalio som beskriver varför vi med stor sannolikhet kommer se Kina ta över världsherraväldet inom en snar framtid. Samtidigt kan man konstatera att vi människor kan påverka vår vardag i väldigt hög grad. Du väljer vad du vill fokusera på. Lägg energi på det som gör att du mår bra. Jag har hittat en bra bas i livet med fokus på sömn, promenader, meditation, yoga, padel, löpning och Lindt 85% mörk choklad. Om du är nyfiken på hur du blir ännu mer lycklig och välmåenderekommenderar jag verkligen detta blogginlägget.



Om du är sugen på ett antal nyanserade framgångsrecept på tema Exformativt ledarskap, så köp gärna min bok. Du hittar en summering av boken här.

Då är det dags att gå och lägga sig - må väl!

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering