Desirée Nilsson?!


Jag måste erkänna att jag är fascinerad över dessa unga entreprenörer till tjejer som är Sveriges mest populära bloggare, såsom Kenza, Kissie, Blondinbella, Foki, Paow samt inte minst Desirée Nilsson som har följande korta beskrivning av sin blogg på Bloggportalen :


Jag är en tjej på 15 år! Jag bor i Stockholm & skriver om mitt
tonårsliv! Glöm inte, I´m the one and only!

Dessa tjejer har flera hundra tusen unika besökare varje vecka som följer deras liv. Vad är det som gör dessa bloggare så populära? Jag har varit inne på det i tidigare inlägg, men dagens reflektion handlar om språket som används t ex hos Desirée (citerat från inlägg idag):

"Även fast jag är sjuk *Host host* Så har jag ju min dagliga shopping! Jag mötte upp min pojkvän en snabbis vid slussen eftersom han var precis där, så vi gick förbi någon skitbutik & Bikbok, så jag kunde inte hålla tassarna borta från att shoppa! Var tvungen att köpa med mig någonting hem så ..Ni alla känner väl mig? Inte precis ovanligt att jag handlar!Nej men helt ärligt så har jag inte handlat så mycket i veckan, eller iof så har jag ju handlar lite men har inte laggt upp allting på bild men om man säger såhär då att jag har handlar mindre den här veckan än vad jag brukar göra !;)"


Min analys är att Desirée verkar skriva ungefär som hon tänker och pratar. Det betyder att det känns som att vi läsare är med i realtid i hennes liv. Om jag då som läsare är intresserad av vad en framgångsrik 15-årig tjej gör med sitt liv så klart att jag följer henne på hennes blogg. Att hon sen delar med sig bildmässigt av allt hon köper, kompisar hon träffar, sig själv i olika situationer osv, gör ju bara att man lär känna henne ännu bättre. Helt klart är ju att man måste vara en väldigt flitig bloggare (helst 5-10 inlägg per dag) samt även vara väldigt personlig och utlämnande för att man ska nå en stor och trogen publik - ett tufft jobb helt enkelt.


Rent exformationsmässigt så har texten som kommuniceras i respektive inlägg på dessa bloggar ett lågt exformationsinnehåll (informationen har ej filtrerats eller förädlats - ingenting "sållas bort") medan bloggen i sig med tiden kommunicerar allt mer exformation då bloggaren och läsarna mer och mer delar ett gemensamt sammanhang - intressant ;-)


Som sagt - jag vill än en gång bara säga att det ni "unga blogg-tjejer" gör förtjänar stor respekt och jag unnar er "de tusenlappar" som kommer med det - keep up the good work!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering